Předmět: Umělecké dílo jako historický pramen II

« Zpět
Název předmětu Umělecké dílo jako historický pramen II
Kód předmětu KHI/UHP2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sekyrka Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Obrazy a jejich funkce v křesťanství, židovství a islámu. Vývoj chápání funkce náboženského obrazu v evropském prostředí. Ikonoklasmus - v Byzanci, v husiství, kalvinismus 16. století. Tridentský koncil a problematika náboženských obrazů 2. Malířské a grafické techniky v evropském umění od středověku po moderní dobu; výpověd uměleckého díla jako hmotného artefaktu, vývoj názorů na restaurování uměleckých děl, dendrochronologie 3. Obrazy světců a národních patronů v Čechách a Evropě od středověku po dobu moderní 4. Národní mýty a pověsti v českém umění 5. Politické ideje, alegorie a propaganda v umění evropského středověku 6. Česká barokní gotika a politické ideje českého baroka - ideové předpoklady, společenské souvislosti fenoménu 7. Národní mýty a pověsti v umění "velkých" evropských národů v 19. století 8. Národní mýty a pověsti v umění "malých" evropských národů v 19. století 9. Pracovní motivy a dějiny všedního dne v umění evropského středověku 10. Pracovní motivy a dějiny všedního dne v umění raného novověku a doby moderní 11. Společenské podmínky vzniku a vývoje portrétu - proměny obrazu člověka v umění gotiky, renesance a baroka 12. Společenské podmínky vzniku a vývoje krajinomalby, zátiší a žánrové malby 13. Neřesti, erotika a sex v umění od renesance po modernu 14. Obraz světa a člověka v grafické produkci renesance a baroka 15. Obraz světa a člověka v umění 19. století 16. Organizace výtvarné tvorby a postavení umělce ve společnosti od středověku po sklonek baroka 17. Organizace výtvarné tvorby a postavení umělce v moderní společnosti 19. a 20. století 18. Vztahy umělce a objednavatele v Evropě od středověku po sklonek baroka 19. Vztahy umělce a objednavatele v Evropě v moderní době (19. a 20. století) 20. Vznik a vývoj uměleckých výstav v evropském prostředí 21. Umělecké sběratelství v období gotiky a renesance 22. Umělecké sběratelství v epoše baroka a osvícenství 23. Umělecké sběratelství v moderní době (19. a 20. století) - nástin evropského a světového vývoje na příkladu nejvýznamnějších sbírek 24. Umělecké sběratelství v moderní době (19. a 20. století) - vývoj v českých zemích 25. Umění v totalitních systémech 20. století 26. Závěrečná přednáška

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Seznámit studenty s možnostmi interpretace uměleckých děl coby dokladů politické, společenské, náboženské i obecně kulturní situace doby a místa jejich vzniku. Pozornost bude věnována vývoji evropského umění, zejména vzniku a recepci konkrétních uměleckých děl, proměnám a vývoji jednotlivých uměleckých žánrů (portrétní malba, krajinomalba, žánrová malba). Studenti získají rovněž znalosti o vztazích mezi umělci, objednavateli a širším publikem, o vývoji veřejných i soukromých uměleckých sbírek a o společenských proměnách, které ovlivňovaly vznik a další existenci sbírkových celků. V rámci výkladu a následných diskusí v seminářích budou analyzována samotná umělecká díla (tedy prameny obrazové a hmotné), tak i prameny písemné a literární a posluchači tak získají znalosti a dovednosti potřebné pro interdisciplinární analýzu a interpretaci uměleckých artefaktů a proměnám jejich recepce.
Absolvent kurzu dokáže analyzovat a interpretovat umělecké dílo jak do kontextu společenské situace a uměleckého vývoje evropského umění v širokém časovém rozpětí od raného středověku do doby nejnovější. Dokáže přitom porovnávat výpovědi různých typů pramenů, zejména obrazových a hmotných (umělecká díla), stejně jako pramenů písemných. Absolvent je tak vhodně připraven jak pro pozici vědeckého pracovníka, tak i pro praktické funkce v síti celostátních i regionálních institucí památkářských, archivních i muzejních. Uplatnit tyto dovednosti a znalosti budou moci ale i ti absolventi, kteří budou působit v tištěných či elektronických médiích či v soukromých i veřejných nadacích, podporujících kulturní a umělecké aktivity.
Předpoklady
Absolvování kurzu předpokládá úspěšné zvládnutí základního kurzu dějin českého výtvarného umění, stejně jako kurzu českých a obecných dějin středověku a novověku.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

V průběhu semestru se požaduje, aby student na základě literatury či archivních pramenů popsal a analyzoval jedno obecnější téma a jedno téma konkrétní. Na základě přednesených výkladů a četby se požaduje, aby studenti dokázali diskutovat k tématům, připraveným jejich kolegy.
Doporučená literatura
  • Boehm, Gottfried. Bildniss und Individuum. Über den Ursprung der Porträtmalerei in der italienischen Renaissance. München, 1985.
  • Burke, Peter. Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. Praha, 1996. ISBN 80-204-0589-5.
  • Hojda, Zdeněk - Pokorný, Jiř. Pomníky a zapomníky. Praha, 1997. ISBN 80-7185-093-4.
  • Hojda, Zdeněk - Prahl, Roman. Kunstverein nebo / oder Künstlerverien?. Hnutí umělců v Praze 1830-1856. Praha, 2004. ISBN 80-86890-00-7.
  • Hojda, Zdeněk. Geneze uměleckých výstav v Praze 1791-1851. Documenta Pragensia 12, 1995, s. 317-324. Praha, 1995.
  • Hrubeš, Jiří. Politické a náboženské rozpory v Evropě v dobové publicistice 1590-1617. Praha, 1974.
  • Hubková, Jana. Fridrich Falcký v zrcadle letákové publicistiky. Letáky jako pramen k vývoji a vnímání české otázky v letech 1619-1632. Praha, 2010. ISBN 978-80-7308-300-7.
  • Macurová, Zuzana - Stolárová, Lenka - Vlnas Vít. Tváří v tvář. Barokní portrét v zemích Koruny české. Brno, 2017. ISBN 978-80-7028-495-7.
  • Petišková, Tereza. Československý socialistický realismus 1948-1958. Praha, 2002. ISBN 80-86010-61-9.
  • Petrbok, Václav (ed.). Sex a tabu v české kultuře 19. století. Praha, 1999. ISBN 80-200-0685-0.
  • Prahl, Roman - Sekera, Martin - Vondráček, Radim. Karikatura a její příbuzní. Obrazový humor v českém prostředí 19. století. Řevnice - Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7467-068-8.
  • Sekyrka, Tomáš. Ad majorem bohemicae artis gloriam! První výstava Krasoumné jednoty v Rudolfinu roku 1885. In: Umění a veřejnost v 19. století, 1998, s. 95-103.. Ústí nad Labem, 1998. ISBN 80-86067-18-1.
  • Slavíček, Lubomír. "Sobě, umění, přátelům". Kapitoly z dějin sběratelství v Čechách a na Moravě 1650-1939. Brno, 2007. ISBN 978-80-87029-22-0.
  • Vlnas, Vít - Stolárová, Lenka (edd.). Láska - touha - vášeň. Milostné náměty v umění 15. - 19. století. Praha, 2008. ISBN 978-80-86852-29-4.
  • Vlnas, Vít (ed.). Obrazárna v Čechách 1796-1918. Praha, 1996. ISBN 80-7035-106-3.
  • Wirth, Zdeněk. Praha v obraze pěti století. Praha, 1941.
  • Wittlichová, Jana - Vondráček, Radim. Litografie aneb kamenopis. Počátky české litografie 1819-1850. K 200. výročí vynálezu litografie Aloisem Senefelderem. Praha, 1996. ISBN 80-7101-035-9.
  • Zelenková, Petra. Barokní grafika 17. století v zemích Koruny české. Praha, 2009. ISBN 978-80-7035-435-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní