Vyučující
|
-
Sekyrka Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Obrazy a jejich funkce v křesťanství, židovství a islámu. Vývoj chápání funkce náboženského obrazu v evropském prostředí. Ikonoklasmus - v Byzanci, v husiství, kalvinismus 16. století. Tridentský koncil a problematika náboženských obrazů 2. Malířské a grafické techniky v evropském umění od středověku po moderní dobu; výpověd uměleckého díla jako hmotného artefaktu, vývoj názorů na restaurování uměleckých děl, dendrochronologie 3. Obrazy světců a národních patronů v Čechách a Evropě od středověku po dobu moderní 4. Národní mýty a pověsti v českém umění 5. Politické ideje, alegorie a propaganda v umění evropského středověku 6. Česká barokní gotika a politické ideje českého baroka - ideové předpoklady, společenské souvislosti fenoménu 7. Národní mýty a pověsti v umění "velkých" evropských národů v 19. století 8. Národní mýty a pověsti v umění "malých" evropských národů v 19. století 9. Pracovní motivy a dějiny všedního dne v umění evropského středověku 10. Pracovní motivy a dějiny všedního dne v umění raného novověku a doby moderní 11. Společenské podmínky vzniku a vývoje portrétu - proměny obrazu člověka v umění gotiky, renesance a baroka 12. Společenské podmínky vzniku a vývoje krajinomalby, zátiší a žánrové malby 13. Neřesti, erotika a sex v umění od renesance po modernu 14. Obraz světa a člověka v grafické produkci renesance a baroka 15. Obraz světa a člověka v umění 19. století 16. Organizace výtvarné tvorby a postavení umělce ve společnosti od středověku po sklonek baroka 17. Organizace výtvarné tvorby a postavení umělce v moderní společnosti 19. a 20. století 18. Vztahy umělce a objednavatele v Evropě od středověku po sklonek baroka 19. Vztahy umělce a objednavatele v Evropě v moderní době (19. a 20. století) 20. Vznik a vývoj uměleckých výstav v evropském prostředí 21. Umělecké sběratelství v období gotiky a renesance 22. Umělecké sběratelství v epoše baroka a osvícenství 23. Umělecké sběratelství v moderní době (19. a 20. století) - nástin evropského a světového vývoje na příkladu nejvýznamnějších sbírek 24. Umělecké sběratelství v moderní době (19. a 20. století) - vývoj v českých zemích 25. Umění v totalitních systémech 20. století 26. Závěrečná přednáška
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s možnostmi interpretace uměleckých děl coby dokladů politické, společenské, náboženské i obecně kulturní situace doby a místa jejich vzniku. Pozornost bude věnována vývoji evropského umění, zejména vzniku a recepci konkrétních uměleckých děl, proměnám a vývoji jednotlivých uměleckých žánrů (portrétní malba, krajinomalba, žánrová malba). Studenti získají rovněž znalosti o vztazích mezi umělci, objednavateli a širším publikem, o vývoji veřejných i soukromých uměleckých sbírek a o společenských proměnách, které ovlivňovaly vznik a další existenci sbírkových celků. V rámci výkladu a následných diskusí v seminářích budou analyzována samotná umělecká díla (tedy prameny obrazové a hmotné), tak i prameny písemné a literární a posluchači tak získají znalosti a dovednosti potřebné pro interdisciplinární analýzu a interpretaci uměleckých artefaktů a proměnám jejich recepce.
Absolvent kurzu dokáže analyzovat a interpretovat umělecké dílo jak do kontextu společenské situace a uměleckého vývoje evropského umění v širokém časovém rozpětí od raného středověku do doby nejnovější. Dokáže přitom porovnávat výpovědi různých typů pramenů, zejména obrazových a hmotných (umělecká díla), stejně jako pramenů písemných. Absolvent je tak vhodně připraven jak pro pozici vědeckého pracovníka, tak i pro praktické funkce v síti celostátních i regionálních institucí památkářských, archivních i muzejních. Uplatnit tyto dovednosti a znalosti budou moci ale i ti absolventi, kteří budou působit v tištěných či elektronických médiích či v soukromých i veřejných nadacích, podporujících kulturní a umělecké aktivity.
|
Předpoklady
|
Absolvování kurzu předpokládá úspěšné zvládnutí základního kurzu dějin českého výtvarného umění, stejně jako kurzu českých a obecných dějin středověku a novověku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
V průběhu semestru se požaduje, aby student na základě literatury či archivních pramenů popsal a analyzoval jedno obecnější téma a jedno téma konkrétní. Na základě přednesených výkladů a četby se požaduje, aby studenti dokázali diskutovat k tématům, připraveným jejich kolegy.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha, 2012. ISBN 978-80-257-0542-1.
-
Bláhová, Marie. Panovnické genealogie a jejich politická funkce ve středověku. Sborník archivních prací 48, 1998, s. 11-47. 1998.
-
Blažíčková-Horová, Naděžda (ed.). Dějiny v obrazech. Historické náměty v umění 19. století v Čechách. Praha, 1996. ISBN 80-7035-120-9.
-
Blažíčková-Horová, Naděžda (ed.). Václav Brožík (1851-1901). Praha, 2003. ISBN 80-7035-239-6.
-
Fajt, Jiří (ed.). Magister Theodoricus - dvorní malíř císaře Karla IV. Praha, 1997. ISBN 80-7035-142-X.
-
Flacke, Monika (ed.). Mythen der Nationen. Ein europäisches Panorama. Berlin, 1998. ISBN 3-86102-102-1.
-
Horníčková, Kateřina - Šroněk, Michal (eds.). Umění české reformace (1380 - 1620). Praha, 2010. ISBN 978-80-200-1879-3.
-
Husa, Václav - Petráň, Josef - Šubrtová, Alena. Homo faber. Pracovní motivy ve starých vyobrazeních. Praha, 1967.
-
Křížová, Květa. Šlechtický interiér 19. století v dobových zobrazeních ze zámeckých sbírek. Praha, 1993. ISBN 80-7038-246-5.
-
Matoušek, Alexander - Karfíková, Lenka (eds.). Posvátný obraz a zobrazení posvátného. Praha, 1994. ISBN 80-85795-20-5.
-
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury I/I, I/II. Praha, 1985.
-
Royt, Jan. Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století. Praha, 2011. ISBN 978-80-246-1691-9.
-
Vlk, Miloslav - Assmann, Jan. Stolničení a výtvarné umění pěti staletí. Praha, 1988.
-
Vlnas, Vít (ed.). Historická malba v Čechách. Praha, 1996.
|