Předmět: Teorie a metodologie a stavební historie

« Zpět
Název předmětu Teorie a metodologie a stavební historie
Kód předmětu KHI/TMS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Podroužek Kamil, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Stavba jako historický pramen I. Formální projevy kulturních jevů - parole a lanque. Data a informace. 2. Stavba jako historický pramen II. Systém a jeho vlastnosti. Gaussova křivka normálního rozdělení pravděpodobnosti. Stopy a relikty minulosti. 3. Stavba jako historický pramen III. Událost a vývoj. Sledování tendencí. Relace a transformační procesy. Entropie. 4. Stavba jako historický pramen IV. Struktura a textura. Úhel pohledu a zoom. 5. Artefakt a jeho vlastnosti I. Kvantity a kvality. Praktická funkce, estetická forma, společenský význam, symbolický smysl, pojmenování, apelativum a proprium artefaktu. 6. Artefakt a jeho vlastnosti II. Transformační procesy. Archeologizace. 7. Deskripce systému I. Signifié a signifiant. Denotát a konotát. Objekt a subjekt. Paradigma. 8. Deskripce systému II. Znak a symbol. Piercův relační trojúhelník. Ostenze, prezentace a reprezentace. 9. Deskripce systému III. Typ a typologie. Abstrakce, komparace, dichotomie, škála. 10. Analýza systému I. Obsahová analýza. Rozklad, zachycení, zobrazení, třídění, kvantifikace, syntéza, interpretace. 11. Analýza systému II. Relační analýza. Stratigrafie, Harrisův vývojový diagram, Harrisova matice. Fáze a etapa. 12. Modelování I. Sumace, grupy, grafy, mentální modely. 13. Modelování II. Verifikace modelu. Testování. Iterace. Praktické cvičení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Přednášky jsou orientovány na studium teoretické roviny stavebních dějin. Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoriemi a metodologickými postupy dokumentace, analýzy a interpretace kulturních informací, obsažených v hmotných historických pramenech. Předmět se soustřeďuje především na problematiku informace obsažené v zanikajících artefaktech, ve vybraných okruzích seznamuje posluchače s dosaženým stavem poznání především v metodologii oboru stavební historie.
Absolvent předmětu dovede na základě znalosti metod a technik formální analýzy dat získat, zpracovat a interpretovat informace z historických pramenů.
Předpoklady
1. Absolvování předmětu není podmíněno předchozím absolvováním jiných předmětů. 2. Exerpce a vyhodnocení textů.

Hodnoticí metody a kritéria
Systematické pozorování studenta

Student musí splnit následující povinnosti: - absolvent prokáže v písemném testu užití Harrisova vývojového diagramu při analýze stratigrafie v zobrazení nálezové situace z archeologického výzkumu nebo stavebněhistorického průzkumu - absolvent odevzdá a obhájí seminární práci k problematice analýzy formální struktury vybraného systému historických pramenů, která bude vypracovaná s využitím terénního výzkumu, či archivního průzkumu, muzejní sbírky, nebo souboru publikovaných dat.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní historie (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní