Vyučující
|
-
Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tématické okruhy: 1. Metody současné archeologie. 2. Proces antropogeneze. 3. Neolitická revoluce a vznik prvních státních útvarů na Blízkém východě. 4. Staroorientální státy. 5. Antická civilizace (Řecko, Řím). 6. Evropa v době stěhování národů. 7. Byzantská říše, Balkán a východní Evropa od Justiniána do nástupu Osmanů. 8. Evropa raného a vrcholného středověku. 9. Středověká církev - zápas o investituru, kultura a vzdělanost středověku. 10. Latinská Evropa pozdního středověku a počátku novověku. 11. Evropská reformace a renesance. 12. Třicetiletá válka v Evropě. 13. Politické, společenské a hospodářské proměny 17. a 18. století v Evropě. 14. Revoluce 17. a 18. století (Anglie, Amerika, Francie). 15. Koloniální mocnosti a kolonie v 17. až 19. století. 16. Evropská politika v první polovině 19. století. Revoluční rok 1848 v Evropě. 17. Spojené státy americké v 19. století. 18. Hlavní společenské ideje a proměna evropské společnosti v 19. století. Průmyslová revoluce v Evropě. 19. Problematika Balkánu v 19. století. 20. První světová válka (příčiny, průběh, důsledky). 21. Rusko, resp. SSSR v letech 1917-1941. 22. Versailleská mírová soustava a poválečné uspořádání Evropy. Výmarská republika. 23. Autoritářské a totalitní režimy v Evropě mezi dvěma válkami. 24. Spojené státy americké v meziválečném období. 25. Druhá světová válka (příčiny, průběh, důsledky) a poválečné uspořádání světa. 26. Studená válka a poválečný vývoj USA a SSSR. 27. Sovětský mocenský blok (formování, vývoj, rozpad). 28. Evropská integrace. 29. Svět po druhé světové válce - proces dekolonizace, země třetího světa. 30. Problematika Blízkého východu po II. světové válce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Ověřit znalosti získané průběžným studiem s důrazem na znalost základních souvislostí časových a věcných. Ověřit znalost základních metodologických přístupů a moderního odborného diskursu v klíčových otázkách.
Studující prokáže znalost základní metodologie oboru, jeho klíčových témat a orientaci v moderním odborném diskurzu.
|
Předpoklady
|
Splnění podmínek studia studijního programu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Státní závěrečná zkouška se předpokládá zvládnutí ústního přezkoušení látky českých/československýcha její součástí může být rovněž obhajoba závěrečné bakalářské práce. Obhajoba závěrečné práce se nemusí konat v den ústního přezkoušení, její výsledek ovlivňuje celkové hodnocení jen v případě neúspěchu. U obhajoby může student využít možnosti promítané prezentace, u ústního přezkoušení má k dispozici historické atlasy. Obhajoba je spojená s rozpravou nad tématem závěrečné práce, ústní přezkoušení v podobě otázek směřuje k rozpravě nad látkou zahrnující rozsahově dějiny pravěku až dějiny nejnovější (moderní). V obou případech výkon studenta posuzuje komise v čele s předsedou jmenovaným z řad docentů a profesorů.
|
Doporučená literatura
|
-
Václav Drška, Dana Picková. Dějiny středověké Evropy. Praha, 2004.
|