Vyučující
|
-
Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Pravěké osídlení na území ČR (paleolit až doba železná). 2. Naše země v době stěhování národů. 2. Slovanské osídlení na území ČR v 6. -9. století. Velká Morava. 4. Vznik českého přemyslovského státu a jeho vývoj až do roku 1000. 5. Proměny českého státu za vlády Přemyslovců. 6. Lucemburkové na českém trůně. 7. Husitské války (průběh, význam, důsledky). 8. České země za vlády Jiřího z Poděbrad a Jagellonců. 9. Vláda Habsburků v českých zemích. 10. Humanismus a renesance v Čechách a na Moravě. 11. Třicetiletá válka na našem území. Hospodářské a společenské důsledky pro české země. 12. Náboženské poměry v českých zemích 17. a 18. století. 13. Venkovské obyvatelstvo v českých zemích v 17. a 18. století. Povstání poddaných. 14. Hospodářské proměny 17. a 18. století v českých zemích. 15. Osvícenský absolutismus a české země. 16. Formování novodobého českého národa. 17. Metternichovský absolutismus a revoluční rok 1848/49 v českých zemích. 18. Průmyslová revoluce v českých zemích. 19. Národnostní otázka a proměna politického i společenského života. v českých zemích až do 1. světové války. 20. Dělnická otázka v 19. a na počátku 20. století v českých zemích. 21. Česká a slovenská otázka za 1. světové války. 22. Vznik samostatného československého státu. 28. říjen 1918. 23. Vývoj Československé republiky 1918-1938. 24. Mnichov 1938. 25. Druhá československá republika. 26. Protektorát Čechy a Morava a česká společnost. 27. Československo v letech 1945-1948. Únor 1948. 28. Komunistický totalitní režim v Československu. 29. 60. léta v Československu (Kulturní, společenský a politický vývoj. Pražské jaro 1968). 30. Československo v období "normalizace" a pád komunistického režimu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Ověřit znalosti získané průběžným studiem s důrazem na znalost základních souvislostí časových a věcných. Ověřit znalost základních metodologických přístupů a moderního odborného diskursu v klíčových otázkách.
Studující prokáže znalost základní metodologie oboru, jeho klíčových témat a orientaci v moderním odborném diskurzu.
|
Předpoklady
|
Splnění podmínek studia studijního programu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Státní závěrečná zkouška se předpokládá zvládnutí ústního přezkoušení látky českých/československýcha její součástí může být rovněž obhajoba závěrečné bakalářské práce. Obhajoba závěrečné práce se nemusí konat v den ústního přezkoušení, její výsledek ovlivňuje celkové hodnocení jen v případě neúspěchu. U obhajoby může student využít možnosti promítané prezentace, u ústního přezkoušení má k dispozici historické atlasy. Obhajoba je spojená s rozpravou nad tématem závěrečné práce, ústní přezkoušení v podobě otázek směřuje k rozpravě nad látkou zahrnující rozsahově dějiny pravěku až dějiny nejnovější (moderní). V obou případech výkon studenta posuzuje komise v čele s předsedou jmenovaným z řad docentů a profesorů.
|
Doporučená literatura
|
-
Al. Velké dějiny zemí Koruny české I.-VI. 1999-2007. Praha.
|