Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přehled tematických okruhů otázek Středověk 1. Stěhování národů. Osídlení a vývoj na území ČR v 6. - 9. století. 2. Velká Morava 3. Vznik českého přemyslovského státu a jeho vývoj až do roku 1000. 4. Proměny českého státu za vlády Přemyslovců. 5. Lucemburkové na českém trůně. 6. Románská a gotická kultura na území ČR. 7. Husitské války (příčiny, průběh, důsledky). 8. České země za vlády Jiřího z Poděbrad a Jagellonců. Raný novověk 1. Habsburkové na českém trůně. 2. Humanismus a renesance v Čechách a na Moravě. 3. Stavovské povstání a Třicetiletá válka na našem území. 4. Náboženské a kulturní poměry v českých zemích 17. a 18. století. 5. Venkovské obyvatelstvo v českých zemích v 17. a 18. století. Povstání poddaných. 6. Hospodářské proměny 17. a 18. století v českých zemích. 7. Osvícenský absolutismus a české země. 19. století 1. Formování novodobého českého národa. 2. Metternichovský absolutismus a revoluční rok 1848/49 v českých zemích. 3. Hlavní společenské ideje a proměna české společnosti v 19. století. 4. Průmyslová revoluce v českých zemích. 5. Národnostní otázka a proměna politického i společenského života v českých zemích až do 1. světové války. 6. Kulturní vývoj v 19. a na počátku 20. století v českých zemích. 20. století 1. Okolnosti vzniku samostatného československého státu. 28. říjen 1918. 2. Vývoj Československé republiky 1918-1938. 3. Mnichov 1938 a jeho důsledky. 4. Druhá československá republika. 5. Protektorát Čechy a Morava a česká společnost. 6. Československo v letech 1945-1948. 7. Komunistický totalitní režim v Československu. 8. 60. léta v Československu (kulturní, společenský a politický vývoj; Pražské jaro 1968). 90. Československo v období "normalizace" a pád komunistického režimu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
V rámci atestace z českých dějin je věnována pozornost chronologickém rozsahu od raného středověku do nejnovějších dějin 20. století. Studenti/tky mají předem k dispozici rámcové okruhy k SZZk, které zkušební komise konkretizuje do dílčích otázek. Ty jsou zaměřeny na politický vývoj, hospodářské, sociální a kulturní souvislosti tohoto vývoje.
Absolvent disponuje širokými znalostmi historických skutečností, jevů a procesů v časovém záběru od pravěku do soudobých dějin. Dokáže se orientovat rovněž v oblasti dějin umění a kultury v historickém vývoji. Tyto znalosti dokáže využívat při výkonu památkové péče ve smyslu dokumentace, evidence a zhodnocení kulturního dědictví.
|
Předpoklady
|
Splnění podmínek pro přihlášení k SSZ - splnění studijního plánu programu. Student/ka vyplní na studijním oddělení Přihlášku ke Státní závěrečné zkoušce, a to nejpozději v termínu určeném harmonogramem FF UJEP. Student/ka je dále povinen/a se zapsat na SZZ i prostřednictvím IS Stag.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Student/ka si losuje otázky z vybraného období (středověk, raný novověk, 19. století, 20. století). Losem tak získává jednu otázku z vybraného časového období dějin, druhá otázka je k ní přiřazena proporčně. Otázky vychází z jednotlivých okruhů (viz Obsah, opory), nicméně jsou koncipovány problémově. Zkouška probíhá formou odborné rozpravy před komisí.
|
Doporučená literatura
|
-
Al. Velké dějiny zemí Koruny české I.-VI. 1999-2007. Praha.
|