Předmět: Specializační blok II (profesní příprava učitelů dějepisu)

« Zpět
Název předmětu Specializační blok II (profesní příprava učitelů dějepisu)
Kód předmětu KHI/SBD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šerberová Anna, PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Úvod, seznámení s obsahem a cíli a požadavky předmětu. scénář prezentací a obhajob seminárních prací 2. Téma: Odsun Němců z Československa po 2. světové válce, přednáška, diskuse, projekce dokumentárního filmu, práce s textem a odbornou literaturou, výpovědi pamětníků. 3.- 4. Prezentace a obhajoba seminárních prací, analýza a zhodnocení. 5. Program Jeden svět na školách. Přednáška a beseda s hostem (téma - možná úprava podle aktuálnosti a možností hosta) "Problematika třetího světa", projekce dokumentárního filmu, metodika. 6. - 7. Prezentace a obhajoba seminárních prací, analýza a zhodnocení. 8. Program Jeden svět na školách. Přednáška a beseda s hostem (téma - možná úprava podle aktuálnosti a možností hosta) "Význam mediální výuky, propaganda a obrana proti ní", projekce dokumentárního filmu, metodika. 9. Prezentace a obhajoba seminárních prací, analýza a zhodnocení. 10. Program Jeden svět na školách. Přednáška a beseda s hostem (téma - možná úprava podle aktuálnosti a možností hosta) téma "Migrace a imigrace", projekce dokumentárního filmu, metodika. 11. Shrnutí a zhodnocení programu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Specializační blok je výukový program zaměřený na profesní přípravu budoucích učitelů dějepisu. V rámci předmětu jsou současně uplatňovány různorodé metody a postupy. Pro simulaci školní reality jsou využívány záznamy vyučovacích hodin. Ve spolupráci s organizací Jeden svět na školách jsou realizovány projekce dokumentárních filmů za účasti hosta - aktéra či znalce dané problematiky. Posluchači se rovněž seznamují s návodnými materiály, které jim umožňují naučit se samostatně pracovat s filmovým materiálem ve školním prostředí. Své znalosti a dovednosti využívají studenti nejen při plnění seminárních úkolů, ale i při tvorbě diplomových prací a v pedagogické praxi. Koncepce disciplíny je vedena snahou nabídnout posluchačům další formy pedagogické praxe. Záměrem je vytvořit v rámci výuky prostředí, které by co nejvýstižněji a nejpůsobivěji simulovalo atmosféru školní reality, a umožnit tak studentům získat praktické poznatky a zkušenosti z učitelské praxe. Je využíván obsáhlý soubor video a DVD záznamů vyučovacích hodin dějepisu realizovaných na základních a středních školách. Tento soubor je neustále doplňován; nezřídka se na rozšiřování jejich počtu podílejí sami studenti - vytypovávají a kontaktují učitele, o jejichž pedagogických kvalitách se přesvědčili v průběhu vlastního studia na střední škole, mnohdy sami i výukovou hodinu natáčejí. V novém předmětu jsou pak všechny záznamy využívány k projekci a následné podrobné analýze a hodnocení za aktivní účasti posluchačů. Slouží zároveň jako inspirace pro tvorbu samostatných studentských projektů výukových témat, která jsou realizována jednak v předmětu Specializační blok, ale mají svůj přesah i do didaktických seminářů a následně do samotné souvislé pedagogické praxe. V rámci předmětu jsou také zařazovány návštěvy studentů na základních a středních školách spojené s náslechy vyučovacích hodin dějepisu, jejich následnou podrobnou analýzou, hodnocením a konzultacemi s vyučujícími. Další programová složka Specializačního bloku spočívá ve spoluprácí s organizací Člověk v tísni (především pak s organizátory souvisejícího projektu Jeden svět na školách). Společná spolupráce spočívá v organizaci, přípravě a realizaci souborů přednášek a seminářů provázených prezentací dokumentárních filmů, besedami s odborníky, účastníky zahraničních misí, přímými pozorovateli či pamětníky, následné reflexi, analýze a hodnocení problematiky.
Do Specializačního kurzu se zapisují posluchači 1. ročníku návazného magisterského studia, kteří již absolvovali kurzy nejnovějších českých a světových dějin. Předpokládá se jejich dobrá orientace v problematice, schopnost následně analyzovat a hodnotit jednotlivé problémy Cílem seminářů není však jen rozšířit a prohloubit informace a znalosti o historických událostech a problémech současného světa. Posluchači jsou vedeni k tomu, aby si byli vědomi, že dokumentární film, případně sdělení hosta programu, jsou pro ně současně také "cvičným materiálem" k přípravě na budoucí povolání. Sami se učí formulovat otázky, kriticky se zamýšlet nad problémy, argumentovat, prosazovat vlastní názory a polemizovat s druhými, být přístupnými a tolerantními k odlišným tvrzením a postojům. Posluchačům je k dispozici kromě samotných dokumentů i další "vybavení", které autoři programu Jeden svět na školách připravili: manuály a metodické příručky obsahující vedle synopsí filmů také pokyny, jak je možné s filmem pracovat, odkazy na související informace a rovněž návrhy možných otázek a úkolů. Seznamují se také s doporučenými doprovodnými aktivitami, návrhy na simulační hry, pracovními listy a dalšími materiály.
Předpoklady
Absolvování základních kurzů historie (pravěk, starověk, středověk, novověk, moderní dějiny - české i světové dějiny). Absolvování souvislé pedagogické praxe na základních a středních školách

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast studentů na výuce, průběžné plnění zadaných úkolů, prezentace a obhajoba seminární práce - detailní příprava na vyučovací hodinu dějepisu s využitím dokumentárního filmu.
Doporučená literatura
  • Blaževič Igor. Jeden svět na školách. Praha, 2005.
  • Dominová D. Aktiizující metody ve výuce dějepisu. Ostrava, 2008.
  • kol. Dokumentární film ve výuce. Praha, 2017.
  • kol. Učíme s filmem. Praha, 2018.
  • Kratochvíl, Viliam. Dokumentárny film ako školský historický prameň. Prešov, 2008.
  • Stradling Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní