Vyučující
|
-
Šerberová Anna, PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, seznámení s obsahem a cíli a požadavky předmětu. 2. Formy spolupráce s organizací Člověk v tísni - Jeden svět na školách. Účast koordinátorky programu. 3.- 4. Projekce a následná analýza a hodnocení vyučovacích hodin dějepis na základní škole. 5. Program Jeden svět na školách. Přednáška a beseda s hostem (téma - možná úprava podle aktuálnosti a možností hosta) Holocaust, projekce dokumentárního filmu, metodika. 6. - 7. Projekce a následná analýza a hodnocení vyučovacích hodin dějepis na střední škole. 8. Program Jeden svět na školách. Přednáška a beseda s hostem (téma - možná úprava podle aktuálnosti a možností hosta) Krizová ohniska ve světě, projekce dokumentárního filmu, metodika. 9. Téma Mnichov 1938, přednáška, diskuse, projekce dokumentárního filmu, práce s textem (rozhovory s pamětníky), odborná literatura, metodika. 10. Program Jeden svět na školách. Přednáška a beseda s hostem (téma - možná úprava podle aktuálnosti a možností hosta) téma Příběhy bezpráví (čs. dějiny), projekce dokumentárního filmu, metodika. 11. Shrnutí a zhodnocení programu, kontrola stavu zpracování seminárních prací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Specializační blok je výukový program zaměřený na profesní přípravu budoucích učitelů dějepisu. V rámci předmětu jsou současně uplatňovány různorodé metody a postupy. Pro simulaci školní reality jsou využívány záznamy vyučovacích hodin. Ve spolupráci s organizací Jeden svět na školách jsou realizovány projekce dokumentárních filmů za účasti hosta - aktéra či znalce dané problematiky. Posluchači se rovněž seznamují s návodnými materiály, které jim umožňují naučit se samostatně pracovat s filmovým materiálem ve školním prostředí. Své znalosti a dovednosti využívají studenti nejen při plnění seminárních úkolů, ale i při tvorbě diplomových prací a v pedagogické praxi. Koncepce disciplíny je vedena snahou nabídnout posluchačům další formy pedagogické praxe. Záměrem je vytvořit v rámci výuky prostředí, které by co nejvýstižněji a nejpůsobivěji simulovalo atmosféru školní reality, a umožnit tak studentům získat praktické poznatky a zkušenosti z učitelské praxe. Je využíván obsáhlý soubor video a DVD záznamů vyučovacích hodin dějepisu realizovaných na základních a středních školách. Tento soubor je neustále doplňován; nezřídka se na rozšiřování jejich počtu podílejí sami studenti - vytypovávají a kontaktují učitele, o jejichž pedagogických kvalitách se přesvědčili v průběhu vlastního studia na střední škole, mnohdy sami i výukovou hodinu natáčejí. V novém předmětu jsou pak všechny záznamy využívány k projekci a následné podrobné analýze a hodnocení za aktivní účasti posluchačů. Slouží zároveň jako inspirace pro tvorbu samostatných studentských projektů výukových témat, která jsou realizována jednak v předmětu Specializační blok, ale mají svůj přesah i do didaktických seminářů a následně do samotné souvislé pedagogické praxe. V rámci předmětu jsou také zařazovány návštěvy studentů na základních a středních školách spojené s náslechy vyučovacích hodin dějepisu, jejich následnou podrobnou analýzou, hodnocením a konzultacemi s vyučujícími. Další programová složka Specializačního bloku spočívá ve spoluprácí s organizací Člověk v tísni (především pak s organizátory souvisejícího projektu Jeden svět na školách). Společná spolupráce spočívá v organizaci, přípravě a realizaci souborů přednášek a seminářů provázených prezentací dokumentárních filmů, besedami s odborníky, účastníky zahraničních misí, přímými pozorovateli či pamětníky, následné reflexi, analýze a hodnocení problematiky.
Do Specializačního kurzu se zapisují posluchači 1. ročníku návazného magisterského studia, kteří již absolvovali kurzy nejnovějších českých a světových dějin. Předpokládá se jejich dobrá orientace v problematice, schopnost následně analyzovat a hodnotit jednotlivé problémy Cílem seminářů není však jen rozšířit a prohloubit informace a znalosti o historických událostech a problémech současného světa. Posluchači jsou vedeni k tomu, aby si byli vědomi, že dokumentární film, případně sdělení hosta programu, jsou pro ně současně také "cvičným materiálem" k přípravě na budoucí povolání. Sami se učí formulovat otázky, kriticky se zamýšlet nad problémy, argumentovat, prosazovat vlastní názory a polemizovat s druhými, být přístupnými a tolerantními k odlišným tvrzením a postojům. Posluchačům je k dispozici kromě samotných dokumentů i další "vybavení", které autoři programu Jeden svět na školách připravili: manuály a metodické příručky obsahující vedle synopsí filmů také pokyny, jak je možné s filmem pracovat, odkazy na související informace a rovněž návrhy možných otázek a úkolů. Seznamují se také s doporučenými doprovodnými aktivitami, návrhy na simulační hry, pracovními listy a dalšími materiály.
|
Předpoklady
|
Absolvování základních kurzů historie (pravěk, starověk, středověk, novověk, moderní dějiny - české i světové dějiny). Absolvování souvislé pedagogické praxe na základních a středních školách
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta
Aktivní účast studentů na výuce, průběžné plnění zadaných úkolů , prezentace a obhajoba seminární práce - detailní příprava vyučovací hodiny dějepisu, následná analýza a zhodnocení.
|
Doporučená literatura
|
-
Blaževič Igor. Jeden svět na školách. Praha, 2005.
-
Dominová D. Aktiizující metody ve výuce dějepisu. Ostrava, 2008.
-
kol. Dokumentární film ve výuce. Praha, 2017.
-
kol. Učíme s filmem. Praha, 2018.
-
Kratochvíl, Viliam. Dokumentárny film ako školský historický prameň. Prešov, 2008.
-
Labischová, Denisa - Gracová, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-584-3.
-
Stradling Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, 2003.
|