Předmět: Obecné dějiny raného novověku

« Zpět
Název předmětu Obecné dějiny raného novověku
Kód předmětu KHI/RBH20
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kaiserová Kristina, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Protoabsolutismus jako problém historické vědy: povaha moderního státu raného novověku, způsoby jeho správy, ideologie. Francie a Anglie jako paradigma problému? 2. Evropská reformace: příčiny, směry, interpretace. Katolická reforma a Trident 3. Svět Habsburků: Španělsko a zámoří, středověká říše - pokusy o její reformu 4. Evropské konflikty před Třicetiletou válkou: od velmocenského soupeření ke konfesním zápasům 5. Třicetiletá válka a "krize 17. století": příčiny, periodizace, výsledky; sociálně ekonomický vývoj a možnosti jeho interpretace 6. Hospodářské dějiny 17., 18. stol. - analýza forem hospodaření v jednotlivých částech Evropa (příklad Anglie, Nizozemí, Francie, střední Evropa), nový obsah finančních institucí (banka, burza) a produktů (úvěr), zemědělská "revoluce" - kategorie, souvislosti 7. Merkantilismus (kameralismus), formování prvních ekonomických teorií (Adam Smith, David Ricardo ?), analýza a efekt v praxi 8. Formování moderního státu - změna role státu v oblasti politické, správní, hospodářské, důsledky na příkladech Francie, Braniborsko-Pruska; selhání tohoto procesu - příklad Polsko 9. Velké říše na okraji Evropy - Rusko a Osmanská říše - specifika, role zahraniční politiky 10. Formy a cíle koloniální politiky v 17.,18. století - význam rostoucí role Anglie - koloniální války (sedmiletá válka apod.) 11. Proměny anglických kolonií v Severní Americe - vznik, typologie, vztah s mateřskou zemí, hospodářský vývoj, boj za nezávislost 12. "Matrix revoluce" - hospodářské, ideové a politické předpoklady francouzské revoluce - analýza francouzských specifik 13. Ideové proudy 17., 18. století - jansenismus, kvietismus, pietismus, osvícenství 14. Každodenní život v 17. a 18. století - vliv "malé doby ledové", válek a epidemií na sociální status většiny obyvatel, strava, oblékání, cestování ?.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmětem oboru je podrobnější rozprava o problematice novověkých dějin, v níž je kladen důraz na srovnávací analýzu různých stránek historického vývoje v čase i v prostoru, při nezbytném vymezení vzájemných souvislostí i (kauzálních) závislostí zkoumaných jevů a událostí. Během kursu bude student seznámen s klíčovými okamžiky evropských a světových dějin v období od nástupu reformace do vypuknutí Velké francouzské revoluce, vývojem kultury a myšlení a jejich základními interpretačními postupy moderní historiografie
Student získá v rámci absolvování předmětu v rámci seminářů schopnost porozumět pramenům z daného období a bude schopen zodpovědět otázky, které jejich prezentací budou otevřeny. V rámci přednášek se naučí nejen orientovat se v dané době, ale bude také seznámen s dobovým přesahem některých problémů, které mohou vést až k dnešnímu dění, například role státu, problematika kolonií etc.
Předpoklady
Obecné dějiny středověku

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Udělení zápočtu bude podmíněno aktivní účastí na seminářích a přednesení referátu, který bude úvodem pro diskusi k dané problematice. K ústní zkoušce přinese student seznam prostudované literatury obsahující min. 6 monografií ze seznamu doporučené četby (nikoli učebnice a syntézy). Jednu otázku u zkoušky obdrží na základě prostudované literatury, druhou si vylosuje. Pro úspěšné složení zkoušky musí vyhovujícím způsobem zodpovědět obě otázky.
Doporučená literatura
  • Black, J. Evropa 18. století. Praha, 2003.
  • Blanning, T. C. W. The Culture of Power and the Power of Culture: Old Regime Europe 1660-1789. Oxford, 2003.
  • Braudel F. Sozialgeschichte de 15.-18. Jahrhunderts: Der Alltag/Der Handel/Aufbruch zuWeltwirtschaft. München, 1999.
  • Dülmen, R. van. Kultura a každodenní život v raném novověku, I - III. Praha, 1999.
  • Ferro, M.. Dějiny kolonizací. 2007.
  • Munck, T. Evropa sedmnáctého století. Praha, 2002.
  • R. MACKENNEY. Evropa šestnáctého století. Praha, 2001.
  • Radek FUKALA. Třicetiletá válka. Konflikt, který změnil Evropu. Opava, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr