Vyučující
|
-
Velička Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.- 4. Vývoj pomocných věd historických - zprvu jako praktických disciplin - od humanismu a jejich transformace jako speciálních vědeckých disciplin v souvislosti s rozvojem osvícenecké vědy v širším evropském kontextu. Institucionální ukotvení PVH od konce 18. století jako disciplin výzkumných a výukových. Problematika kategorizace historických pramenů od 19. století, významné osobnosti v teorii historických věd. 5. - 8. Prameny a vývoj diplomatiky jako nauky o studiu písemností úřední povahy, jejich vnitřní a vnější kritika se stejným akcentem na prameny středověké i novověké. Typologie úředních písemností, stav jejich výzkumu a edice. Diplomatika digitálních písemností. 9. - 10. Prameny, vývoj a metodika paleografie tzv. latinského okruhu, vývoj písem od počátků do 20. století, využití určitých typů písma v tisku a v počítačovém HW, vztah paleografie ke grafologii a gramatologii apod.). 11. -12. Prameny, vývoj a metodika sfragistiky, stav výzkumu pečetí v našich zemích pro středověk ve vztahu s vývojem písemností. Možnosti novodobého uplatnění sfragistiky. 13. -14. Prameny, vývoj a metodika historické chronologie, opět v těsné souvislosti s vývojem úředních písemností. Způsoby datování úředních písemnosti od středověku až do nové doby
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je seznámit studenty a studentky se základními PVH. Výuka je rozdělena do bloků reflektujících jednotlivé PVH, jejich vývoj, metody a základní prameny, pomůcky a odbornou literaturu.
Student si osvojí základní představu o metodologických a metodických problémech v tzv. pomocných vědách historických jako základních disciplinách pro kritickou práci především s písemnými, ale také komplementárními prameny. Po absolvování kurzu PVH I musí umět charakterizovat vývoj a vědecký přínos PVH obecně pro práci v historických vědách a speciálně znát metodiku práce a prameny využitelné pro studium diplomatiky, paleografie, sfragistiky a historické chronologie. Musí rovněž získat povědomí o aplikovatelnosti těchto disciplin i v současném životě (například diplomatika elektronicky utvářených písemností, transformace pověřovacích prostředků dokumentů závazné právní platnosti, snahy o světově jednotný kalendář apod.).
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Studenti se účastní výuky, samostatně studují doporučenou literaturu a v závěrečném pohovoru prokáží znalost přednášené problematiky.
|
Doporučená literatura
|
-
Ivan Hlaváček - Jaroslav Kašpar - Rostislav Nový. Vademecum pomocných věd historických. Praha, 2007.
-
Jarmila Krejčíková - Tomáš Krejčík. Základy heraldiky, genealogie a sfragistiky. Praha, 1987.
-
Marie Bláhová. Historická chronologie. Praha, 2001.
-
Zdeňka Hledíková - Jaroslav Kašpar - Ivana Ebelová. Paleografická čítanka. Praha, 2000.
|