Vyučující
|
-
Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktické aspekty dějin 20. století 2. Specifika práce se školními historickými prameny ve výuce dějin 20. století - písemné prameny 3. Specifika práce se školními historickými prameny ve výuce dějin 20. - obrazové prameny 4. Specifika práce se školními historickými prameny ve výuce dějin 20. - audiovizuální materiály 5. Specifika práce se školními historickými prameny ve výuce dějin 20. - oral history 6. Didaktická analýza učiva a aplikované metodické inspirace - 1. světová válka (válka, mezinárodní vztahy) 7. Didaktická analýza učiva a aplikované metodické inspirace - 1. světová válka (předpoklady a vznik ČSR) 8. Didaktická analýza učiva a aplikované metodické inspirace - 2. světová válka (válka, mezinárodní vztahy) 9. Didaktická analýza učiva a aplikované metodické inspirace - 2. světová válka (odboj, kolaborace, každodenní život) 10. Didaktická analýza učiva a aplikované metodické inspirace - holocaust 11. Didaktická analýza učiva a aplikované metodické inspirace - Československo a svět v letech 1968 až 1989 12. Didaktická analýza učiva a aplikované metodické inspirace - Česká společnost v evropském kontextu po roce 1990 (politika, moc, demokracie) 13. Didaktická analýza učiva a aplikované metodické inspirace - Česká společnost po roce 1990 (ekonomická transformace) 14. Možnosti výuky dějepisu v 21. století
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět rozvíjí didaktické i metodické znalosti, dovednosti a postoje, které jsou potřebné během školní výuky dějin 20. století. V semináři je kladen důraz na analytickou práci s vybranými tematickými okruhy výuky dějin 20. století. Jedná se především o kapitoly: 1. světová válka, 2. světová válka, Československo a svět v letech 1968-1989 a vývoj české společnosti v evropském kontextu po roce 1990.
Absolvent předmětu získá znalosti z aktuálních přístupů k výuce dějin 20. století na základních a středních školách. Absolvent předmětu se seznámí se současnými přístupy oborové didaktiky dějepisu k vyučování dějin 20. století. Předmět rozvíjí dovednost analyticky pracovat se školními historickými prameny. Předmět vede k multiperspektivnímu přístupu ve výuce dějin 20. století. Předmět prohlubuje dovednosti kriticky vyhodnocovat prezentované historické informace v pestrých mediálních zdrojích.
|
Předpoklady
|
Studium učitelského zaměření.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozbor portfolia studenta
Písemné ověření studijních výsledků - didaktická analýza tematického celku. Další požadavky: - odevzdání eseje o historickém jevu z dějin 20. století - odevzdání recenze mediálního produktu s historickou tematikou a zhodnocení tohoto mediálního produktu z hlediska možností ve výuce dějepisu - analýza vybraného školního historického pramene k výuce dějin 20. století - realizace učební figury k výuce dějin 20. století
|
Doporučená literatura
|
-
Kratochvíl, Alexander (ed.). Paměť a trauma pohledem humanitních věd. Komentovaná antologie teoretických textů.. Praha, 2015.
-
Kratochvíl, Viliam. Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu. Bratislava, 2019.
-
Labischová, Denisa. Gracová, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2008.
-
Seixas, Peter. Morton, Tom. The Big Six: Historical Thinking Concepts. Toronto, 2013.
-
Stradling, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, 2003.
-
Stradling, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu. Praha, 2004.
-
Vašíček, Zdeněk. Mayer, Francois. Minulost a současnost, paměť a dějiny. Brno/Praha. 2008.
-
Veyne, Paul. Jak se píšou dějiny. Červený Kostelec, 2010.
|