Předmět: PVK Informační technologie pro historiky

« Zpět
Název předmětu PVK Informační technologie pro historiky
Kód předmětu KHI/PV327
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koumar Jiří, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Možnosti a limity využití informačních technologií ve vztahu k humanitním oborů 2. Využití IT v historické vědě (databáze a kvantitativní metody, digitalizace pramenů) 3.-4. Digitalizace pramenné základny (typy pramenů a jejich elektronické zpřístupnění, databáze, možnosti využití digitalizovaných pramenů, ukázky - příklady) 5. Možnosti využití IT ve školním dějepise a při popularizaci výsledků historické vědy (příklady projektů, dějepisný software) 6. Počítačová hra s historickým tématem jako podklad poznávání minulosti? Fenomén "Serious game" - giskuse 7.-8. Genealogické programy jako specifický typ "dějepisného software" 9. Tvorba elektronické prezentace v historickém oboru, principy vizuálního doprovodu sdělování výsledků výzkumu (prvky, prostředky, ukázky) 10. Internetová prezentace a historie na internetu (téma historie na internetu, základy a možnosti tvorby webové prezentace), předpoklady využití AI (generováání textů a jeho využití - diskuse) 11. Editace digitálního zvukového materiálu (se zaměřením na možnosti, databáze-zdroje a postupy oral history) 12.-13. "Historie v tabulkách" (software pro analýzu kvantitativních pramenů v kontextu historické demografie(

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Kurz bude zaměřen k těm tématům z oblasti informačních technologií, které mohou prospět odbornému historikovi při odborné práci či popularizaci výsledků historického bádání. Představena zde bude široká škála programů, které lze využít v historickém oboru (databázový a genealogický software, prezentační programy, audioeditory, videoeditory apod.), ve spektru programových prostředků bude přitom pozornost zaměřena na bezplatně využitelné programy licence typu freeware.
Absolvent kurzu získá základní orientaci v okruhu možností, které historii jako vědě či všeobecně vzdělávacímu předmětu dějepis poskytuje rychle se rozvíjející oblast informačních technologií. V konkrétní rovině absolvent získá ucelenou představu o vhodných zdrojích historického materiálu z oblasti internetu. Prostřednictvím konkrétního nácviku se pak naučí ovládat typické softwarové nástroje, které mu mohou prospět v profesi historika, popřípadě při popularizačních aktivitách historického charakteru. Student dokáže po absolvování kurzu: - vytvořit různé typy elektronické prezentace, založené na respektování formálních, pedagogicko-psychologických i odborných nároků na její ztvárnění - vhodně využít vybraných programových prostředků pro editaci historického materiálů, pramenné základny, konkrétní pozornost pak bude orientována ke editaci audiomateriálu historického charakteru (výpověď pamětníka) - zpracovat genealogické schéma s využitím některého z genealogických programů; - vytvořit jednoduchou účelnou a přehlednou databázi na základě vybraného historického pramene statistické povahy.
Předpoklady
Alespoň základní znalost obsluhy osobního počítače a jeho obecně dostupného programového vybavení (zejm. programy balíku Office).

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Plnění průběžně zadávaných úkolů: (1) recenze a průběžné sledování aktivity vazby IT a historického oboru (2) využití vybraného programu (např. genealogická databáze) (3) tvorba prezentace jako součást odborného projevu (4) editace digitálního audiomateriálu /výpovědi pamětníka/ (5) tvorba databáze - rozboru statistického pramenného materiálu a možnosti kvantitativního výzkumu
Doporučená literatura
  • CARR, Nicholas. Nebezpečná mělčina - Jak internet mění náš mozek. Praha. 2017.
  • MIKULEC, Jiří. Počítače a internet v historickém výzkumu raného novověku, In: Základní problémy studia raného novověku. Praha. 2013.
  • SPITZER, Manfred. Digitální demence (Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum). Brno. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní historie (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dokumentace památek (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní