Vyučující
|
-
Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Minulost v dějinách, minulost v paměti 2. Paměť a historiografie 3. Oral history 4. Zájem o paměť 5. Individuální a kolektivní paměť 6. Ztráta kolektivní paměti 7. Místa paměti 8. Osobnost narátora 9. Svědectví narátora - historický kontext 10. Vzpomínání, vzpomínka a příběh 11. Psychika a vzpomínání 12. Jazyk a vzpomínání 13. Audiovizuální záznam 14. Didaktické aspekty oral history
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem povinně volitelného kurzu je seznámit studenty s problematikou svědectví pamětníka. Pozornost bude věnována charakteristickým znakům pamětnického vzpomínání. Studenti se naučí k svědectví pamětníků přistupovat prostřednictvím ověřených postupů oral history. Možným výstupem kurzu je také rozšíření pedagogických kompetencí účastníků pro práci se svědectvím pamětníka jako svébytným školním historickým pramenem.
Studenti porovnávají informace z pamětnických svědectví s běžnými historickými prameny. Studenti aplikují principy oral history v historickém poznávání. Studenti zařazují svědectví pamětníků do celkového kontextu poznávaných historických jevů, událostí a procesů. Studenti aktivně pracují s výpovědí pamětníka (rozhovor, záznam, přepis, analýza). Vybraní studenti využívají didakticky a metodicky zpracovaná svědectví pamětníků jako školní historický pramen.
|
Předpoklady
|
Zájem o problematiku oral history
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Aktivní účas Analýza svědectví pamětníka - dovednosti oral history v praxi Esej Vytvoření učební figury s využitím svědectví pamětníka (pro studijní plán "Historie pro vzdělávání") Závěrečný test
|
Doporučená literatura
|
-
ASSMANN, Aleida. Prostory vzpomínání: podoby a proměny kulturní paměti.. Praha, 2018. ISBN 978-80-246-3433-3.
-
ASSMANN, Jan. Kultura a paměť: písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku.. Praha, 2001. ISBN 80-7260-051-6.
-
BADDELEY, Alan D. Vaše paměť. Brno, 1999. ISBN 80-7242-046-1.
-
DRAAISMA, Douwe. Metafory paměti. Praha, 2003. ISBN 80-204-0919-X.
-
HALBWACHS, Maurice. Kolektivní paměť.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7419-016-2.
-
HES, Milan. Promluvili o zlu: holocaust mezi dějinami a pamětí. Praha, 2013. ISBN 978-80-7425-191-7.
-
KVALE, Steinar. InterViews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. London - New Dehli - Thousand Oaks, 1996. ISBN 978-0803958203.
-
NORRA, Pierre. Les Lieux De Mémoire. Paříž, 1986. ISBN 9782070723034.
-
PORTELLI, Alessandro. Smrt Luigiho Trastulliho a jiné příběhy. Forma a význam v orální historii. Praha, 2020. ISBN 978-80-246-4550-6.
-
VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE. Třetí strana trojúhelníku - Teorie a praxe orální historie. Praha, 2022. ISBN 978-80-246-5335-8.
-
VANĚK, Miroslav. O orální historii s jejími zakladateli a protagonisty. Praha, 2008. ISBN 978-80-7285-107-2.
-
VAŠÍČEK, Zdeněk a Françoise MAYER. Minulost a současnost, paměť a dějiny.. Brno, 2008. ISBN 978-80-7325-162-8.
|