Vyučující
|
-
Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Oral history v minulosti a dnes 2. Oral history ve 20. století - předmět, metody práce 3. Oral history ve 20. století - vybraní představitelé 4. Postavení oral history v České republice 5. Využití oral history při studiu dějin 20. století 6. Oral history a válečná doba - 1. část 7. Oral history a válečná doba - 2. část 8. Oral history a politické dějiny - 1. část 9. Oral history a politické dějiny - 2. část 10. Oral history a dějiny každodennosti - 1. část 11. Oral history a dějiny každodennosti - 2. část 12. Oral history a dějiny kultury - 1. část 13. Oral history a dějiny kultury - 2. část 14. Didaktické a metodické využití oral history ve výuce dějin 20. století
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Povinně volitelný kurz představuje využití oral history v poznání dějin 20. století. Kurz představuje specifika oral history. Na vybraných tématech kurz nabízí inspirace k využití oral history v historickém bádání i pedagogické praxi. Kurz rovněž seznamuje s fungováním vybraných audiovizuálních archivů.
Studenti kriticky porovnávají informace z pamětnických svědectví s běžnými historickými prameny k dějinám 20. století. Studenti aplikují principy oral history v historickém poznávání dějin 20. století. Studenti zařazují svědectví pamětníků do celkového kontextu poznávaných historických jevů, událostí a procesů. Studenti aktivně pracují s výpovědí pamětníka (rozhovor, záznam, přepis, analýza). Vybraní studenti využívají didakticky a metodicky zpracovaná svědectví pamětníků jako školní historický pramen.
|
Předpoklady
|
Zájem o problematiku oral history.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Aktivní účast Analýza svědectví pamětníka - dovednosti oral history v praxi Vytvoření učební figury s využitím svědectví pamětníka (pro studijní plán "Historie pro vzdělávání") Závěrečný test
|
Doporučená literatura
|
-
ASSMANN, Aleida. Prostory vzpomínání: podoby a proměny kulturní paměti.. Praha, 2018. ISBN 978-80-246-3433-3.
-
ASSMANN, Jan. Kultura a paměť: písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku.. Praha, 2001. ISBN 80-7260-051-6.
-
DRAAISMA, Douwe. Proč život ubíhá rychleji, když stárneme: o autobiografické paměti.. Praha, 2009. ISBN 978-80-200-1806-9.
-
HES, Milan. Promluvili o zlu: holocaust mezi dějinami a pamětí. Praha, 2013. ISBN 978-80-7425-191-7.
-
KVALE, Steinar. InterViews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. London - New Dehli - Thousand Oaks, 1996. ISBN 978-0803958203.
-
PORTELLI, Alessandro. Smrt Luigiho Trastulliho a jiné příběhy. Forma a význam v orální historii. Praha, 2020. ISBN 978-80-246-4550-6.
-
SCHACTER, Daniel L. Sedm hříchů paměti: jak si pamatujeme a zapomínáme.. Praha, 2003. ISBN 80-7185-555-3.
-
VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. 3., aktualizované a doplněné vydání.. Praha, 2022. ISBN 978-80-246-5335-8.
-
VANĚK, Miroslav. O orální historii s jejími zakladateli a protagonisty. Praha, 2008. ISBN 978-80-7285-107-2.
-
VANĚK, Miroslav. Orální historie: metodické a "technické" postupy.. Olomouc, 2003. ISBN 80-244-0718-3.
-
VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin.. Praha, 2004. ISBN 80-7285-045-8.
-
VANĚK, Miroslav, Pavel MÜCKE a Hana PELIKÁNOVÁ. Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie.. Praha, 2007. ISBN 978-80-7285.
|