Vyučující
|
-
Krieger Miloslav, PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové pojetí sleduje za cíl zvládnutí základů latiny s možností dále na nich stavět v dalším studiu i ve vlastní práci. Uplatňován je zřetel k práci odborného historika, bez výhradního zaměření na rozdílné typy latinských textů. Jde zvláště o zvládnutí základů normativní latinské mluvnice. S případnou možností orientace na další vývojové stupně latinského jazyka. V praktické rovině lze využívat různé alternativy : práce s učebnicemi, s vybranými upravenými či originálními texty, se slovníky a dalšími pomůckami včetně webových zdrojů. Různé typy učebních materiálů odrážejí i různost didaktických přístupů a pojetí v podobě vnitřního členění, práce s gramatikou a s využíváním pomocných textů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je v prvním a poté v pokračovacím druhém semestru získat základní znalosti normativní latinské mluvnice pro praktické upotřebení. Nabýt především praktických dovedností pro práci s textem spolu s jistou orientací po vývoji latinského jazyka a jeho kulturní roli. Výběrově je vedle procvičování základu latinského tvarosloví, orientačně syntaxe, proto poukazováno i k různým vývojově a obsahově rozdílným typům latinských textů. Vedle textů z klasického období latiny je s ohledem na praktické potřeby dnešního historika ve zvýšené míře brán zřetel k vývoji latiny v poantickém období, s charakteristickými dobovými typy latinských pramenů.
Student se orientuje v základech latinské morfologie a výběrově i latinské syntaxe. Za pomoci práce se slovníkem a s dalšími příručkami je schopen pracovat s latinskými texty, zejména historické povahy. Dokáže sám rozvíjet nabyté předpoklady samostudiem i v další práci, zejm. s různými typy středověkých textů i s latinskými písemnostmi mladších období. Student zároveň zná základní typy latinských edic a pomůcek, které v budoucnu využije pro studium i historickou práci.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se absolvování úvodního semestru a seznámení se s elementárními základy latiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Návaznost na předchozí dosažené předpoklady pro orientaci v latinské mluvnici a v latinském textu. Aktivní přístup a práce se základní a doporučenou literaturou, plnění dílčích úkolů při práci s latinskými texty /překlady textů, cvičné a kontrolní testování /.
|
Doporučená literatura
|
-
Bejlovec J. a kol. Latina pro vysoké školy. Praha. 1993.
-
Kalivoda J. Verba docent, exempla trahunt.. Praha. 2011.
-
Kuťáková E., Slabochová D. Ad fontes: cursus Latinus. Praha. 1999.
-
Pražák, J. Sedláček J., Novotný F. Latinsko-český slovník. Praha. 1999.
-
Quitt Z. Kucharský P. Latinská mluvnice. Praha. 1972.
-
Zachová Jana. Latina pro historiky a archiváře. Praha. 1994.
|