Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Seznámení s problematikou památkové péče - dějiny památkové péče 2. Dějiny památkové péče v Českých zemích 3. Současná struktura památkové péče v České republice 4. Pojmy v současné památkové péči a jejich specifika (KP,NKP, OP, MPZ, MPR?) 5. Správní řízení - oprava, obnova, nemovité kulturní památky 6. Správní řízení - oprava obnova movité kulturní památky 7. Správní řízení - změna územního plánu v památkově plošně chráněném území 8. Návrh na prohlášení za kulturní památku 9. Památkové aplikace 10. Terénní dokumentace památky a její vyhodnocení 11. Tvorba odborného vyjádření (varianty žádostí) 12. Příprava návrhu na prohlášení za kulturní památku 13. Tvorba návrhu na prohlášení za kulturní památku 14. Zhodnocení Studenty vypracovaného návrhu a závěrečné shrnutí kurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace ze současné praxe státní památkové péče. Důraz je kladen nejen na reflexi, ohodnocení a časové zařazení jednotlivých památek, ale i na soudobé správní procesy platné v České republice. Studenti by měli následně reflektovat interdisciplinární charakter památkové péče a orientovat se v jednotlivých disciplínách a profesích, se kterými památkář spolupracuje při výkonu svého povolání. Cílem předmětu je tak také poskytnout studentům návod, jak hledat památkové hodnoty v jednotlivých neovitých i movitých památkách a památkově chráněných územích. Kurz bude zaměřen na památkovou péči v české republice dle platného zákona o státní památkové péči 20/1987 Sb. Výběrově pak bude zahrnuta problematika širší střední Evropy a světa. Z hlediska koncepce výuky pak budou přednášky zaměřeny na teoretickou bázi a následné semináře na praktické postupy památkáře.
Student bude schopen se zamyslet nad kulturním dědictvím České republiky, bude schopen ohodnotit jeho stav. Budou mu vštěpovány základy praxe státní památkové péče tak, aby byl schopen ohodnotit kvalitní a nekvalitní zásahy na našem památkovém fondu.
|
Předpoklady
|
Student by měl být orientačně zběhlý v českých a světových dějinách a v dějinách výtvarného umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Student absolvuje úspěšně předmět na základě úspěšného testu. Hlavní důraz ale bude kladen na úspěšné vypracování průběžných seminárních úkolů. Studentům je doporučena účast na přednáškách a studium předepsané odborné literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Herout, J. Slabikář návštěvníků památek. Praha, 2011.
-
Kolektiv. Péče o architektonické dědictví I - III. Praha, 2008. ISBN 978-80-85970-59-3.
|