Název předmětu | PVK Císařství, franské elity a dělení říše |
---|---|
Kód předmětu | KHI/PV308 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Merovejské dědictví jako tradice? 2. Uspořádání říše za Pipina III. 3. Divisio regnorum Karla Velikého 4. Císařova závěť 5. Ordinatio imperii Ludvíka Zbožného 6. Císařský dvůr a pohled na říši I: politická teologie doby Karla Velikého 7. Císařský dvůr a pohled na říši II: politická teologie doby Ludvíka Zbožného 8. Příčiny selhání koncepce císaře Ludvíka 9. Pokusy o uspořádání říše v 30. a 40. letech 9. století 10. Cesta k Verdunu 11. Verdunské dělení říše 12. Confraternitas jako nové východisko? 13. Závěr: bilance a výhled do konce 9. století
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Předmět seznamuje studenty se základními principy dynastické správy říše o korunovaci Karla Velikého císařem. Na základě dochovaných pramenů úřední povahy i narativních textů analyzuje základní komunikační strategie vládnoucího rodu a elit při správě říše a jejích územních transformacích v okamžicích předávání moci. Těžištěm je období let 800-843.
Student si upevní dosavadní znalosti o evropské kultuře v době karolinské renesance a získá nové poznatky. Praktickou formou prohloubí základní dovednosti historické metody: kritickou analýzu a interpretaci pramenů v kontextu soudobého odborného diskurzu k tomuto tématu. |
Předpoklady |
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Systematické pozorování studenta
Výuka bude probíhat proseminární formou. Důraz bude kladen na analýzu a kritickou interpretaci dobových pramenů pod vedením vyučujícího. Předpokládá se základní znalost politického vývoje franské říše a Evropy v 8. a 9. století na úrovni bc. studia, aktivní spolupráce s vyučujícím a schopnost samostatně formulovat základní problémy tématu při závěrečné rozpravě. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (jednooborové) (A14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturně historická regionalistika (A) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (A14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturní historie (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |