|
Vyučující
|
-
Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Merovejské dědictví jako tradice? 2. Uspořádání říše za Pipina III. 3. Divisio regnorum Karla Velikého 4. Císařova závěť 5. Ordinatio imperii Ludvíka Zbožného 6. Císařský dvůr a pohled na říši I: politická teologie doby Karla Velikého 7. Císařský dvůr a pohled na říši II: politická teologie doby Ludvíka Zbožného 8. Příčiny selhání koncepce císaře Ludvíka 9. Pokusy o uspořádání říše v 30. a 40. letech 9. století 10. Cesta k Verdunu 11. Verdunské dělení říše 12. Confraternitas jako nové východisko? 13. Závěr: bilance a výhled do konce 9. století
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základními principy dynastické správy říše o korunovaci Karla Velikého císařem. Na základě dochovaných pramenů úřední povahy i narativních textů analyzuje základní komunikační strategie vládnoucího rodu a elit při správě říše a jejích územních transformacích v okamžicích předávání moci. Těžištěm je období let 800-843.
Student si upevní dosavadní znalosti o evropské kultuře v době karolinské renesance a získá nové poznatky. Praktickou formou prohloubí základní dovednosti historické metody: kritickou analýzu a interpretaci pramenů v kontextu soudobého odborného diskurzu k tomuto tématu.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta
Výuka bude probíhat proseminární formou. Důraz bude kladen na analýzu a kritickou interpretaci dobových pramenů pod vedením vyučujícího. Předpokládá se základní znalost politického vývoje franské říše a Evropy v 8. a 9. století na úrovni bc. studia, aktivní spolupráce s vyučujícím a schopnost samostatně formulovat základní problémy tématu při závěrečné rozpravě.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Dieter Hägermann. Karel Veliký. Vladce Západu. Praha, 2002.
|