Vyučující
|
-
Fukala Radek, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Evropský kontinent 17. století a klimatické změny 2. Habsburská imperiální politika 3. Náboženské a sociální nepokoje 4. Třicetiletá válka a další konflikty 5. Absolutismus a stavovský politický systém 6. Postavení vlád ve válečné Evropě 7. Životní podmínky obyvatelstva 8. Mocní a ovládaní 9. Oblasti evropské ekonomie a obchodní rivalita 10. Svoboda, nebo šlechtická anarchie - Polsko a severovýchodní Evropa 11. Manýrismus a baroko 12. Hon na čarodějnice 13. Věda a společenství učenců 14. Centrum a periferie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Výklad bude zaměřen na vědeckou diskuzi o tzv. obecné krizi 17. století (globální krizi), která vyvolávala ve vědeckých kruzích nejen nadšení, ale i kritiku. Řada badatelů očekávala nové možnosti při studiu hospodářských, sociálních a politických dějin; později se debata rozvinula i do otázek vojenské historie, historické demografie a v neposlední řadě dějin klimatu. Součástí přednášky budou zahraniční interpretace historiků a jejich nejnovější výsledky (např. G. Parker). Hlavní pozornost však bude věnována Třicetileté válce, která v zásadě ovlivnila další vývoj evropského kontinentu.
Student získá mimořádné znalosti o politických, hospodářských, sociálních, militárních a dalších historických aspektech v rámci dějin raného novověku. Rozebrány budou pojetí J. Polišenského o dvou civilizačních modelech, Braudelova koncepce globální historie, protokapitalismu a Parkerovo pojetí globální krize.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej, Rozhovor
Student se musí seznámit s dostupnou českou literaturou. Je zapotřebí používat komparativní metodu. Bude pracovat s ukázkami archiválií a s odbornými texty. Důraz je kladen na práci s mapou a různými tabulkami.
|
Doporučená literatura
|
|