Vyučující
|
-
Holý Martin, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Úvod do problematiky: prameny, dosavadní bádání, metody výzkumu 2. Dítě v představách předmoderní společnosti (naučení, historiografie, literární prameny) 3. Právní postavení dětí 4. Přechodové rituály (narození dítěte, křty) 5. Nemoci dětí a jejich mortalita 6. Každodennost (péče o děti, dětská strava, oblečení) 7. Svět dětských hraček 8. Výchova a vzdělávání 9. Děti českých králů, specifika vznešených potomků 10. Dětství v aristokratické společnosti českých zemí 11. Dítě ve městech a na venkově 12. Ohrožené děti 13. Děti na cestách 14. Mýtus dětství v individuální i kolektivní paměti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem povinně volitelného kurzu je seznámit studenty s problematikou dětství ve středověku a v raném novověku. Dětství i adolescence představují klíčovou, formativní součást života jednotlivce. Pochopení těchto životních fází a zejména toho, jak na děti předmoderní societa nahlížela, jakou v ní hrály roli, jak o ně pečovala, vzdělávala je i chránila, vypovídá mnohé nejen o tehdejším postavení dětí samotných, ale především pak o celé společnosti. Děti a dětství budou sledovány napříč sociálním spektrem (panovnický dvůr, šlechta, města, poddaní), a to v komparativní rovině (české země, habsburská monarchie i další oblasti Evropy). Pozornost se soustředí rovněž na klíčové vývojové aspekty problematiky. Součástí kurzu bude rovněž představení metod výzkumu i práce s relevantními prameny různého druhu.
Absolvováním kurzu získá student znalosti o fenoménu dětství ve 13.-18. století, ale též vhled do širších souvislostí evropských kulturních, sociálních i politických dějin. Zároveň získá kompetence k práci se starší i recentní odbornou literaturou a archivními dokumenty, které se vztahují k problematice dětství různého druhu a jejich vývoje ve vrcholném i pozdním středověku a raném novověku. Podstatným výstupem kurzu je také to, že student dovede komparovat získané specifické znalosti z oblasti habsburské monarchie s obecným vývojem sledovaného fenoménu v předmoderní Evropě.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Zápočet bude udělen za pravidelnou účast na kurzu.
|
Doporučená literatura
|
|