Vyučující
|
-
Sekyrka Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- umělecké sběratelství v Čechách od baroka po polovinu 20. st. - válka a její důsledky pohledem umění 19. a 20. století (napoleonské války, prusko-francouzská válka 1871, 1. světová válka) - Walhalla u Řezna a německé národní umění 1. poloviny 19. st. - proměny české historické malby 19. st. (zdroje, témata, ohlasy, zemské vlastenectví versus český národní program) - výzdoba pražského Národního divadla a Národního muzea jako umělecký program českého národního hnutí - pomníky jako obraz vývoje společnosti v 19. a 20. st - hroby a hřbitovy jako projev individuální a kolektivní reprezentace - "umění reportáže" - grafika jako informační médium i prostředek společenské kritiky od 18. do 20. st. - každodenní život společnosti v obrazech 19. a 20. st. - technika a důsledky technických inovací na život společnosti ve výtvarném umění 19. a 20. st. (železnice, manufaktury, tovární velkovýroba)- výtvarná řeč plakátů a reklamy - oficiální umění totalitních diktatur (Itálie, Německo, Sovětský svaz)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s využíváním (a také zneužíváním) výtvarného umění a vizuální kultury vůbec v politickém životě společnosti, resp. k propagaci různých zájmů jednotlivých vrstev společnosti, národnostních skupin či - v moderním období - politických stran či totalitních státních systémů. Současně je sledována problematika uměleckého sběratelství a mecenátu jako individuální, kolektivní či státní podpory umění.
Studenti na základě podrobného rozboru jednotlivých výtvarných památek, jejich vzniku, vnímání, kritického posuzování, ocenění či odmítnutí sledují vztah společnosti, resp. jednotlivých společenských vrstev a skupin ke konkrétním uměleckým dílům, přičemž jedním z prvořadých cílů je získat schopnost pracovat s různými typy obrazových, písemných i hmotných pramenů z různých časových období.
|
Předpoklady
|
Ke zvládnutí kurzu je zapotřebí znalost alespoň jednoho živého světového jazyka (nejlépe A, N, F), základní znalosti paleografie, diplomatiky a dalších pomocných věd historických a práce s písemnými prameny
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Dostatečná docházka a průběžné plnění zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Burke, P. Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. Praha, 1996.
-
Filip A. - Musil, R. (ed.). Epocha salonů. České salonní umění a mezináordní výtvarná scéna 1879-1914. Brno, 2021.
-
Hojda, Zdeněk - Pokorný, Jiř. Pomníky a zapomníky. Praha, 1997. ISBN 80-7185-093-4.
-
Hojda, Zdeněk. Geneze uměleckých výstav v Praze 1791-1851. Documenta Pragensia 12, 1995, s. 317-324. Praha, 1995.
-
Hubková, Jana. Fridrich Falcký v zrcadle letákové publicistiky jako pramen k vývoji a vnímání české otázky v letech 1619-1632. Praha, 2010. ISBN 978-80-7308-300-7.
-
Jindra, P. - Vondráček, R. (edd.). Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho "smrti". Praha, 2020.
-
Macurová, Zuzana - Stolárová, Lenka - Vlnas Vít. Tváří v tvář. Barokní portrét v zemích Koruny české. Brno, 2017. ISBN 978-80-7028-495-7.
-
Petišková, T. Československý socialistický realismus 1948 - 1958. Praha: Gallery, 2002.
-
Prahl, Roman - Sekera, Martin - Vondráček, Radim. Karikatura a její příbuzní. Obrazový humor v českém prostředí 19. století. Řevnice - Plzeň, 2014. ISBN 978-80-7467-068-8.
-
Sekyrka, T. Aby živnosti své k užitku tím lépe hleděti mohli. Společenské postavení a majetkové poměry pražských malířů v epoše baroka. Praha, 2021.
-
Slavíček, Lubomír. "Sobě, umění, přátelům". Kapitoly z dějin sběratelství v Čechách a na Moravě 1650-1939. Brno, 2007. ISBN 978-80-87029-22-0.
-
Vlnas, V. a kol. Obrazárna v Čechách 1796-1918. Praha, 1995.
-
Zelenková, Petra. Barokní grafika 17. století v zemích Koruny české. Praha, 2009. ISBN 978-80-7035-435-3.
|