Předmět: PVK Úvod do historiografie

« Zpět
Název předmětu PVK Úvod do historiografie
Kód předmětu KHI/PV118
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomíček David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Historiografie na přelomu 19. a 20. století; pozitivismus a historismus 2. Historiografie a sociologie; historická sociologie 3. Počátky školy Annales 4. Pojem Dlouhé trvání, Braudelovo pojetí totální historie, historická geografie 5. Generace školy Annales 6. Dějiny každodennosti 7. Mikrohistorie 8. Historická antropologie I (kontinentální tradice) 9. Historická antropologie II (anglosaská tradice) 10. Historiografie a fikční psaní 11. Kulturní historie I; historiografie renesance 12. Kulturní historie II; nové trendy v kulturní historii 13. Česká historiografie po roce 1989 14. Historiografie na přelomu milénia

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit posluchače s hlavními trendy ve vývoji historiografie 20. století se zřetelem na průniky s jinými disciplínami (filosofii, sociologii, ekonomii, antropologií, geografii). Důraz je kladen právě na hledání možností interdisciplinárních přístupů (jako východiska z krize historismu a historického pozitivismu, případně ideologického dogmatismu), které je v různých podobách přítomné v dílech významných autorů od počátku minulého století. Důraz je kladen na následující témata tvořící náplň přednášek. Výklad doplní zadaná četba odborné literatury.
Absolvent předmětu se orientuje v problematice moderní historiografie. Rozumí jejím počátkům a vnímá její institucionální ukotvení. Chápe význam časopisu i školy Annales a její první generace. Zná významná jména výzmaných historiků 20. století. Rozumí problematice kvantitativní historie a zná představitele tohoto směru. Dobře je seznámen s tzv. třetí generací školy Annales. Chápe vliv zahraničních historiků na moderní českou dějepisnou tvorbu.
Předpoklady
Nejsou.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Pozorná a aktivní účast na výuce (max. 3 absence), účast v kolokviální diskuzi.
Doporučená literatura
  • Bloch, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
  • Burke, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Praha, 2004.
  • Dülmen, R. van. Historická antropologie. Praha, 2002.
  • Holzbachová, I. Škola Annales a současné pojetí dějin. Brno, 1995.
  • Iggers, G. G. Dějepisectví ve 20. století. Praha, 2002.
  • Kutnar, F. - Marek, J. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Praha, 1997.
  • Le Goff, J. Paměť a dějiny. Praha, 1997.
  • Marek, J. O historismu a dějepisectví. Praha, 1992.
  • Nodl, M. Dějepisectví mezi vědou a politikou. Brno, 2007.
  • Veyene, P. Jak se píšou dějiny. Červený Kostelec, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr