Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Historiografie na přelomu 19. a 20. století; pozitivismus a historismus 2. Historiografie a sociologie; historická sociologie 3. Počátky školy Annales 4. Pojem Dlouhé trvání, Braudelovo pojetí totální historie, historická geografie 5. Generace školy Annales 6. Dějiny každodennosti 7. Mikrohistorie 8. Historická antropologie I (kontinentální tradice) 9. Historická antropologie II (anglosaská tradice) 10. Historiografie a fikční psaní 11. Kulturní historie I; historiografie renesance 12. Kulturní historie II; nové trendy v kulturní historii 13. Česká historiografie po roce 1989 14. Historiografie na přelomu milénia
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s hlavními trendy ve vývoji historiografie 20. století se zřetelem na průniky s jinými disciplínami (filosofii, sociologii, ekonomii, antropologií, geografii). Důraz je kladen právě na hledání možností interdisciplinárních přístupů (jako východiska z krize historismu a historického pozitivismu, případně ideologického dogmatismu), které je v různých podobách přítomné v dílech významných autorů od počátku minulého století. Důraz je kladen na následující témata tvořící náplň přednášek. Výklad doplní zadaná četba odborné literatury.
Absolvent předmětu se orientuje v problematice moderní historiografie. Rozumí jejím počátkům a vnímá její institucionální ukotvení. Chápe význam časopisu i školy Annales a její první generace. Zná významná jména výzmaných historiků 20. století. Rozumí problematice kvantitativní historie a zná představitele tohoto směru. Dobře je seznámen s tzv. třetí generací školy Annales. Chápe vliv zahraničních historiků na moderní českou dějepisnou tvorbu.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Pozorná a aktivní účast na výuce (max. 3 absence), účast v kolokviální diskuzi.
|
Doporučená literatura
|
-
Bloch, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
-
Burke, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Praha, 2004.
-
Dülmen, R. van. Historická antropologie. Praha, 2002.
-
Holzbachová, I. Škola Annales a současné pojetí dějin. Brno, 1995.
-
Iggers, G. G. Dějepisectví ve 20. století. Praha, 2002.
-
Kutnar, F. - Marek, J. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Praha, 1997.
-
Le Goff, J. Paměť a dějiny. Praha, 1997.
-
Marek, J. O historismu a dějepisectví. Praha, 1992.
-
Nodl, M. Dějepisectví mezi vědou a politikou. Brno, 2007.
-
Veyene, P. Jak se píšou dějiny. Červený Kostelec, 2010.
|