Předmět: PVK Archeometrie a technické dějiny umění

« Zpět
Název předmětu PVK Archeometrie a technické dějiny umění
Kód předmětu KHI/PV116
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Trefný Martin, Dr. habil. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Zpracování kovu a výroba kovových artefaktů 2. Struska, jako archeologický pramen 3. Identifikace pracovních stop na kovových výrobcích a rekonstrukce výr. postupů 4. Aplikace malby na kov a její analýzy 5. Analýzy složení kovu a tzv. provenienční analýzy kovových výrobků 6. Keramika v evropském pravěku a v antickém období-technologie výroby 7. Pravěká keramika-technologie malované výzdoby 8. Antická keramika-technologie malované výzdoby a trojfázový výpal 9. Provenienční analýzy keramiky 10. 3D dokumentace keramiky 11. Kámen a jeho těžba v evropském pravěku i v antických civilizacích 12. Pracovní nástroje a jejich identifikace dle trasologických stop 13. Postupy opracování kamene pro výrobu nástrojů 14. Postupy opracování kamene pro užití v architektuře a skulptuře

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je tedy představit studentům základy těchto exaktních analytických metod, a také nových mezioborových metodických postupů lišících se od standardní stylistické analýzy. Díky synergii přírodovědných a historických (či umělecko-historických) bádání lze nejen potvrzovat, korigovat či vyvracet nejrůznější zažité představy o dílech a jejich původu, ale hlavně nahlížet dějiny umění v nových kontextech - v souvislosti vývojem řemeslných a uměleckých technik, s dostupností, těžbou či výrobou materiálů apod.. Tím mohou tyto metody zásadně přispět ke zkvalitnění znalosti jako takové a k získání realističtějšího pohledu na minulost.
Student pochopí na prezentovaných případových studiích v čem tkví benefit aplikace analytických výzkumných metod, oproti standardnímu využívání pouze stylové analýzy při řešení umělecko-historických či archeologických problémů. Student porozumí podstatě prezentovaných výzkumných metod a bude schopen rozlišit vhodnost aplikace dílčích metod v konkrétních případech.
Předpoklady
Předmět je doporučen studentům 3. ročníku studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na všech formách výuky (v rozsahu minimálně 75%) a plnění zadaných úkolů.
Doporučená literatura
  • Dolníček,Z. Laboratorní metody výzkumu. Olomouc, 2005.
  • Gregorová, M. a kol. Petroarcheologie keramiky v historické minulosti Moravy a Slezska. Brno, 2010.
  • Hložek, M. Encyklopedie moderních metod v archeologii. Praha, 2008.
  • Pelikán, J. B. Fosfátová půdní analysa Archeologické rozhledy 7. 1995.
  • Říha, J., D. Brejchová, P. Menšík, P. Koscelník, O. Chvojka. Možnosti využití nedestruktivních analýz na bázi RTG záření v archeologii..
  • Václavík, F. R. - Trefný, M. Dokumentace antických váz s využitím fotogrammetrie. Colloquia classica 2. Olomouc, 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr