Vyučující
|
-
Trefný Martin, Dr. habil. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Zpracování kovu a výroba kovových artefaktů 2. Struska, jako archeologický pramen 3. Identifikace pracovních stop na kovových výrobcích a rekonstrukce výr. postupů 4. Aplikace malby na kov a její analýzy 5. Analýzy složení kovu a tzv. provenienční analýzy kovových výrobků 6. Keramika v evropském pravěku a v antickém období-technologie výroby 7. Pravěká keramika-technologie malované výzdoby 8. Antická keramika-technologie malované výzdoby a trojfázový výpal 9. Provenienční analýzy keramiky 10. 3D dokumentace keramiky 11. Kámen a jeho těžba v evropském pravěku i v antických civilizacích 12. Pracovní nástroje a jejich identifikace dle trasologických stop 13. Postupy opracování kamene pro výrobu nástrojů 14. Postupy opracování kamene pro užití v architektuře a skulptuře
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je tedy představit studentům základy těchto exaktních analytických metod, a také nových mezioborových metodických postupů lišících se od standardní stylistické analýzy. Díky synergii přírodovědných a historických (či umělecko-historických) bádání lze nejen potvrzovat, korigovat či vyvracet nejrůznější zažité představy o dílech a jejich původu, ale hlavně nahlížet dějiny umění v nových kontextech - v souvislosti vývojem řemeslných a uměleckých technik, s dostupností, těžbou či výrobou materiálů apod.. Tím mohou tyto metody zásadně přispět ke zkvalitnění znalosti jako takové a k získání realističtějšího pohledu na minulost.
Student pochopí na prezentovaných případových studiích v čem tkví benefit aplikace analytických výzkumných metod, oproti standardnímu využívání pouze stylové analýzy při řešení umělecko-historických či archeologických problémů. Student porozumí podstatě prezentovaných výzkumných metod a bude schopen rozlišit vhodnost aplikace dílčích metod v konkrétních případech.
|
Předpoklady
|
Předmět je doporučen studentům 3. ročníku studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na všech formách výuky (v rozsahu minimálně 75%) a plnění zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Dolníček,Z. Laboratorní metody výzkumu. Olomouc, 2005.
-
Gregorová, M. a kol. Petroarcheologie keramiky v historické minulosti Moravy a Slezska. Brno, 2010.
-
Hložek, M. Encyklopedie moderních metod v archeologii. Praha, 2008.
-
Pelikán, J. B. Fosfátová půdní analysa Archeologické rozhledy 7. 1995.
-
Říha, J., D. Brejchová, P. Menšík, P. Koscelník, O. Chvojka. Možnosti využití nedestruktivních analýz na bázi RTG záření v archeologii..
-
Václavík, F. R. - Trefný, M. Dokumentace antických váz s využitím fotogrammetrie. Colloquia classica 2. Olomouc, 2021.
|