Vyučující
|
-
Pátek Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Honys Vít, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Průřez světovými dějinami sběratelství, muzeí a galerií. 2. Panovníci a šlechta jako sběratelé a mecenáši umění v Čechách a na Moravě. 3. Dějiny muzeí, galerií a památek lidové kultury v Čechách a na Moravě. 4. Dějiny zpřístupňování památkových objektů (hradů, zámků, církevních a technických památek) v Čechách a na Moravě. 5. Muzea, galerie a památky lidové kultury v ČR v současnosti (zřizovatelé, provoz, legislativa). 6. Zpřístupněné památkové objekty (hrady, zámky, církevní a technické památky) v ČR v současnosti (zřizovatelé, provoz, legislativa). 7. Minulá i současná tvorba muzejních a galerijních expozic a výstav. 8. Retrospektiva tvorby interiérových instalací na hradech a zámcích v letech 1945 - 2000. 9. Současné trendy v tvorbě interiérových instalací na hradech a zámcích. 10. Sbírky muzeí a galerií v současnosti - jejich evidence a péče o ně. 11. Mobiliární fondy hradů a zámků v současnosti - jejich evidence a péče o ně. 12. Setkání s kastelánem aneb o každodenní práci na památkovém objektu. 13. Exkurze (do muzea, galerie či památky lidové kultury). 14. Exkurze na zpřístupněný památkový objekt (hrad, zámek, církevní či technická památka).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout absolventovi konkrétní představu o historické retrospektivě i aktuálních trendech v oblasti prezentace kulturního dědictví. Studenti jsou postupně v rámci jednotlivých témat informováni a o vývoji a především současných trendech památkových a muzeálních expozice. Jsou seznámeni s instalační a evidenční praxí, provozními zvyklostmi jednotlivých typů objektů, základy marketingu, kreativní pedagogiky atd. Výuky je realizována externími spolupracovníky z řad zaměstnanců NPÚ. Uskutečňována je formou prezenční výuky a částí praktických ukázek v terénu. Tematické okruhy, rozložené do většího počtu vyučovacích hodin: Muzea lidové kultury, hrady, zámky, kláštery, galerie, výstavní a expoziční praxe, naučné cesty, propagace.
Absolvent má jasnou představu o poslání a fungování a běžném provozu jednotlivých typů institucí a objektů. Zná správní strukturu, zdroje financování i náplň práce jednotlivých odborných pracovních postů v rámci konkrétních typů zařízení. Je schopen se v budoucnu aktivně podílet na výstavních aktivitách, vzniku nových expozic, a to buď jako externí odborný spolupracovník, či přímo jako zaměstnanec památkového objektu či galerie. Má konkrétní přehled o možnostech svého případného budoucího pracovního uplatnění v některém z tohoto typu institucí.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na všech formách výuky, včetně externí (minimální účast 75%) a plnění zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
BRABCOVÁ, Alexandra. Brána muzea otevřená. Náchod: Ve spolupráci s Nadací Open Society Fund Praha vydalo Nakladatelství JUKO, 2003. ISBN 80-862-1328-5.
-
Horáček, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Akademické nakl. CERM Brno, 1998.
-
Kesner, L. Marketing a management muzeí a památek. Praha, 2005. ISBN 9788024711041.
|