Předmět: PVK Hovory o Československu - pamětníci

« Zpět
Název předmětu PVK Hovory o Československu - pamětníci
Kód předmětu KHI/PV110
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rokoský Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pamětníci jsou většinou osoby starší 80 let, muži i ženy, různých sociálních skupin, různých profesí a demokratického přesvědčení. Vzhledem k některým faktorům - vysoký věk, zdravotní stav, paměť - by bylo předčasné a ošidné uvést konkrétní soupis jmen. Výuka kurzu zahrnuje tyto témata: 1. Československo - Češi, Němci, Slováci, Rusíni: úhly pohledu a jejich proměny 2. Metoda orální historie - přednosti a úskalí jejího využití 3. O první ČSR - svědectví pamětníků Jakou řečí mluví Pánbůh?? (režie Pavel Štingl, Česká televize 2001) 4. - 5. Protektorátu Čechy a Morava - svědectví pamětníků Heydrich - konečné řešení (režie Robert Sedláček a kol., Česká televize 2011), Sedm světel (režie Olga Sommerová, Česká televize 2008), Sladké hořkosti Lídy Baarové (režie Helena Třeštíková, Česká televize 1995), Vzpomínky na Ravensbrück (režie L. Walzová, Česká televize 1995) 6. Třetí ČSR - svědectví pamětníků Hitler, Stalin a já (režie Helena Třeštíková, Česká televize 2001) 7. - 8. Padesátá léta v komunistickém Československu - svědectví pamětníků Sladké století (režie Helena Třeštíková, Česká televize 1997), Proti komunismu se zbraní v ruce (režie Martin Vadas, Česká televize 1999), Věž smrti (režie Kristina Vlachová, Česká televize 2002), Ztracená duše národa (režie Olga Sommerová, Petr Nikolaev, Česká televize 2002) 9. - 10. "Zlatá šedesátá léta" a pražské jaro 1968 - svědectví pamětníků Invaze 1968. Ruský pohled (režie Josef Pazderka, Česká televize 2011), Tanky v zlatém městě - konec pražského jara 1968 (režie Peter Heller, 2008), Papírové hlavy (režie Dušan Hanák, Slovenská televize 1995), Spřízněni volbou (režie Karel Vachek, Československá televize 1968) 11. - 12. Komunistická "normalizace" - svědectví pamětníků Husákovo ticho (režie Robert Sedláček, Česká televize 2002), Jistota nejhoršího (režie Aleš Kisil, Česká televize 2007), Paralelní portrét (režie Jaroslav Brabec, Česká televize 2005), Nikomu jsem neublížil (režie Pavel Křemen, Česká televize 2011) 13. Pád komunistického režimu v Československu - svědectví pamětníků Tenkrát (režie Robert Sedláček, Česká televize 1999) 14. Závěrečné kolokvium

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Československo už je minulostí, ale stále žijí pamětníci, kteří nám ještě mohou říci, jak se "žilo" za masarykovské republiky, jak do jejich životů zasáhla nacistická okupace a druhá světová válka, jak jejich životy poznamenal komunistický režim v 50. letech. Stále ještě žijí lidé s pohnutým osudem, často nedoceněné a pozapomenuté osobnosti, neprávem opomíjené. Právě těmto pamětníkům se snaží kurz dát prostor, aby sdělili své individuální prožitky, postoje a názory. Aby připomněli mladší generaci svou životní zkušenost. Právě zaměření na "malé dějiny" vede k demokratizaci dějin. Osudy pamětníků by neměly být zapomenuty a měly by vést k přemýšlení nad komplikovanými moderními českými a slovenskými dějinami.
Posluchači historie na FF UJEP Ústí nad Labem mají možnost se setkat s různými osobnostmi spjatými s dějinami Československa, mohou se jich přímo zeptat na konkrétní historické události, konfrontovat své znalosti z odborné literatury a přemýšlet nad různými postoji a názory. Hlubší znalost moderních dějin a odlišné úhly pohledu, to vše je nezbytné a prospěšné, zvláště pro budoucí učitele.
Předpoklady
Hlubší zájem o moderní dějiny, přemýšlet a naslouchat.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

Seznámení s odbornou literaturou k tématu, o němž se bude především vést rozprava s pamětníkem a aktivní účast při těchto setkáních. Posluchač dokáže naslouchat a kriticky hodnotit jednotlivá svědectví pamětníků, konfrontovat své znalosti z odborné literatury a přemýšlet nad různými postoji a názory. Je schopen zformulovat a obhájit vlastní názor v jednotlivých rozpravách, stejně jako při závěrečném kolokviu.
Doporučená literatura
  • Archivní prameny, dokumenty a odborná literatura k tématu podle zvoleného pamětníka.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr