Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod - Základní pojmosloví, uvedení do problematiky antických herezí 2. Svět raného středověku, Karolínská učenost a hereze 3. Evropa vrcholného středověku, společnost a její proměny 4. Heretické příběhy I: Orleáns 5. Heretické příběhy II: Monteforte 6. Heretické příběhy III: Arras a další drobné pramenné zprávy 7. Reformátoři a heretici 8. Světci a heretici 9. Rané katarství na Západě 10. Jihovýchodní Francie a dozvuky katarství 11. Valdenští a geneze jejich hnutí ve Francii a Itálii 12. Valdenští a Střední Evropa pozdního středověku 13. Lolardi a Husité 14. test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět pojednává o specifickém fenoménu středověké společnosti, kterým jsou tzv. hereze. Jejich "existence" je doložena prameny pozdní antiky, raný středověk je v tomto ohledu spíše mlčící, vrcholný a pozdní zná naopak heretiků košaté množství. Zahraniční odborná literatura až do 70. let 20. století zdůrazňovala především fenomén dualismu jako základu pro neblaze proslulé katarství. V českém prostředí naopak rezonovalo zkoumání valdenství. Novější práce jsou k oběma fenoménům kritičtější a převažuje přístup, který lze označit jako dekonstrukce jevu v rámci trvajícího diskurzu. Antičtí Manichejci již nejsou vnímání jako bezprostřední předchůdci pyrenejských katarů atd. Cílem kurzu je proto: a) seznámit studenty s rámcovými skutečnostmi církevních dějin, b) naznačit klíčová místa (ve smyslu geografickém) kulturního vývoje Evropy, c) ukázat pestrost fenoménu kacířství, d) prohloubit jejich schopnost práce s pramenem, resp. schopnost jeho kritické analýzy.
Student umí definovat základní pojmy, jako jsou hereze, manicheismus, valdenství, katarství apod. Je schopen s nimi pracovat jako s historiograficky podmíněnými kategoriemi a orientuje se v doporučené literatuře. Dokáže pojmenovat význam zásadních narativů evropského vývoje na poli zápasu s heretickými hnutími a rozumí souvisejícím myšlenkovým paradigmatům.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Podmínkou absolvování kurzu je úspěšné splnění testu. Test se skládá z otázek, které cílí na faktografii i otázek, jež vedou studenta k interpretaci známé pramenné otázky. Úspěšnost testu je podmíněna splněním 70 procent zadaných úkolů
|
Doporučená literatura
|
-
Brenonová, A. Kataři. Brno, 2001.
-
Culianu, I. P. Dualistické gnóze Západu. Praha, 2008.
-
Duby, G. Rok Tisíc. Praha, 2007.
-
Franzen, A. Malé dějiny církve. Praha, 2006.
-
Lambert, M. Středověká hereze. Praha, 2000.
-
Le Roy Ladurie, E. Montaillou, okcitánská vesnice v letech 1294-1324. Praha, 2005.
-
Loose, M. Dualist Herezy in the Middle Ages. Praha, 1974.
-
Molnár, A. Valdenští. Praha, 1991.
-
Oberste, J. "Křížová výprava" proti Albigenským. Praha, 2014.
-
Zbíral, D. Největší hereze. Praha, 2007.
-
Zbíral, D. Pokřtěni ohněm. Katarské křesťanství ve světle pramenů (12.-14. století). Praha. 2019.
|