Předmět: Problémy starších dějin

« Zpět
Název předmětu Problémy starších dějin
Kód předmětu KHI/PND1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pernes Jiří, doc. PhDr. Dr.
  • Veselý Martin, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje v ZS tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Jaké jsou možnosti výzkumu období let 1938-1945, heuristika, archivy, možnosti, problémy. 2. Cesta k Mnichovu. Sudetoněmecká iredenta, její příčiny a vývoj. 3. Rok 1938 a vznik Říšské župy Sudety. Geografické a hospodářské podmínky, správní a stranické uspořádání. 4. Hranice mezi Říšskou župou Sudety a Protektorátem Čechy a Morava. 5. První měsíce existence Říšské župy Sudety. 6. Dětství v nacistickém Německu. Program Kinderlandverschickung v letech 1940-1945 v Říšské župě Sudety a v Protektorátu Čechy a Morava. 7. Dospívání v nacistickém Německu. Pomocníci protiletecké obrany 1943-1945. 8. Letecká válka jako rozhodující faktor pro dění v Říšské župě Sudety 1943-1945. 9. Evakuace říšských Němců do bezpečných částí Říše 1943-1945. 10. Přemístění zbrojního průmyslu do Říšské župy Sudety 1943-1945. 11. Jak zachytit každodennost? Nálada v Říšské župě Sudety a v Protektorátu Čechy a Morava ve vybraných obdobích 1940-1944. 12. Pod mikroskopem. Město Holýšov v letech 1938-1945. 13. Uprchlíci v Říšské župě Sudety 1944-1945 14. Konec války? Říšská župa Sudety od ledna do srpna 1945. Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje v LS tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Formování novodobého českého národa jako zákonitý jev a jeho specifické projevy 2. Vliv Velké francouzské revoluce a napoleonských válek v českých zemích 3. Krizové jevy předbřeznové společnosti 4. Revoluční hnutí 1848/49 a jeho důsledky 5. Počátky politického života české společnosti v 60. letech 19. století, přeměna Rakouska v konstituční monarchii 6. Hlavní ideové proudy české politiky ve 2. pol. 19. století, vznik a vývoj českých politických stran 7. Česká společnost a Habsburkové 8. Hlavní mezníky politického vývoje české společnosti v Rakousku v souvislosti s mezinárodní situací 9. Češi a Němci - národnostní problematika od poloviny 19. století do 1. světové války 10. Čechy, Morava a Slovensko - problémy vzájemných vztahů, spolupráce a potýkání 11. Společenské důsledky hospodářských a sociálních proměn 2. poloviny 19. a počátku 20. století 12. Českoslovanská společnost v Rakousko-Uhersku na prahu 20. století 13. Cesta k samostatnému československému státu 14. Závěrečné kolokvium, diskuse.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
První část kurzu je zaměřena na české dějiny 20. století a jeho cílem je seznámit studenty podrobněji s vybranými aspekty let 1938-1945. Na počátku tohoto období došlo k rozpadu Československa a značná část pohraničních území byla přičleněna k nacistickému Německu. Říšská župa Sudety a její vývoj bude jedním z hlavních témat přednášky. Pozornost však bude věnována jak tzv. Druhé republice, tak především Protektorátu Čechy a Morava. V druhém semestru je kurz zaměřen na české dějiny - zahrnuje období "dlouhého 19. století" - s důrazem na počátky a průběh formování novodobého českého národa na přelomu 18. a 19. století, společenský vývoj směřující k revoluci 1848/49, období tzv. bachovského absolutismu, na vývoj Rakouska jako konstituční monarchie, procházející postupným demokratizačním procesem až po zavedení všeobecného a přímého volebního práva, rozvoj české společnosti v 80. a 90. letech 19. století. Přednáškový cyklus pak vrcholí vznikem samostatného československého státu v roce 1918. Studenti se seznámí s hlavními problémy našich dějin tohoto období v širším kontextu dějin celé habsburské monarchie, jejího mezinárodního postavení a problematiky jejího vnitřního uspořádání. Zvláštní pozornost je věnována otázce národnostní, chápané v širším pojetí. Půjde o problematiku česko-německých vztahů uvnitř našich zemí, v habsburské monarchii i mimo ni, o upevňující se vztahy česko-slovenské, o vztahy k ostatním slovanským národům a o počátky vztahů česko-francouzských. Charakteristickým problémem tohoto období je i zápas o prosazování demokratických práv a politické emancipace všech společenských vrstev. Proto zvýšený důraz bude patřit vytváření občanské společnosti.
Studenti prokazují znalost skutečností a klíčových jevů z přednášeného kurzu. Orientují se v příčinách a následcích probíraných událostí, které ovlivnily dějinný vývoj. V diskusi a odpověďmi na konkrétní otázky osvědčí znalost povinné i doporučené literatury. V závěru kursu prokážou schopnost formulovat vlastní názor na studovanou problematiku.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Účast na výuce, studium odborné literatury.
Doporučená literatura
  • GEBHART, J. - KUKLÍK, J. Velké dějiny zemí Koruny české 1938 - 1945, XV. b.. Praha, 2007.
  • Gebhart, Jan, Kuklík, Jan. Druhá republika 1938-1939: Svár demokracie a totality v politickém, společenském a kulturním životě. Praha ? Litomyšl: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-626-6.
  • Pasák, T. Český fašismus 1922-1945 a kolaborace 1939-1945. Praha, 1999.
  • Radvanovský, Z., Kural, V. Sudety pod hákovým křížem. K dějinám Říšské župy Sudety 1938-1945. Ústí n.L., 2002.
  • Rokoský, J. - Svoboda, L. (eds.). Kolektivizace v Československu. Praha, 2013.
  • Veselý, Martin. Sudetská župa jako protiletecký kryt Říše? 1939-1945. Ústí nad Labem, 2011.
  • Zimmermann, V. Sudetští Němci v nacistickém státě. Politika a nálada obyvatelstva v říšské župě Sudety (1938 - 1945). Praha, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (jednooborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (jednooborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství historie pro střední školy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní