Vyučující
|
-
Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Stellner František, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Definice. Význam a rozdělení historických pramenů 2. Nepsané prameny - hmotné, ikonografické, kartografické a další prameny 3. Historické prameny v archivech 4. Historické prameny v muzeích, knihovnách ad. 5. Historické prameny online/EIZ 6. Návštěva archivu 7. Nejvýznamnější edice historických tuzemských pramenů 8. Nejvýznamnější edice historických zahraničních pramenů 9. Kroniky a kronikářství 10. Starší ego-dokumenty (deníky, vzpomínky, paměti), cestopisy, korespondence 11. Písemnosti patrimoniální a městské správy a jejich využití 12. Další tištěné prameny - schematismy, úřední kalendáře či adresáře; testamenty 13. Starší lokální periodika jako historický pramen
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Nauka o pramenech je v tomto předmětu prezentována jako teorie a praxe získávání, studia a využívání všech historických pramenů, ale bez odborné literatury. Historické prameny jsou v tomto podání objektem i předmětem poznání, tedy cílem, kdežto historické vědě slouží jen jako prostředek k poznání historické skutečnosti. Studenti se budou zabývat obecnými a společnými rysy historických pramenů jako zdrojů původních informací o dějinách lidské společnosti. Hlavním úkolem je prozkoumat tyto prameny tak, aby mohly sloužit co nejoptimálněji historické vědě.
Studující získá v rámci absolvování předmětu v rámci seminářů široké znalosti o teorii historického pramene, o jeho podstatě a funkci, prohloubí své praktické dovednosti včetně klasifikace a typologie pramenů. Zkoumaní historických pramenů se naučí ve společných a obecných rysech a bude schopen využívat metody získávání, studia a zpřístupňování historických pramenů.
|
Předpoklady
|
Absolvování Úvodu do studia historie v bakalářském studiu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta
Studenti se účastní přednášek a seminářů, na něž se připravují pomocí doporučených a poskytnutých podkladů a literatury. O jednotlivých problémech diskutují a zasazují je do širších souvislostí. Vypracují seminární práci o rozsahu 3 normostran v podobě kritiky klíčového pramene připravované bakalářské práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŠ, J. Úvod do metodiky historického bádání a nauky o pramenech. Olomouc, 1999.
-
František Stellner a kol. Úvod do studia historie. Praha, 2023.
-
Ivan Hlaváček - Jaroslav Kašpar - Rostislav Nový. Vademecum pomocných věd historických. Praha, 2015.
-
Josef BARTOŠ - Stanislava KOVÁŘOVÁ. Nauka o historických pramenech. Olomouc, 2005.
-
Josef Bartoš. Nauka o historických pramenech. Olomouc, 2005.
-
PETRÁŇ, J. a kol. Úvod do studia dějepisu, III., Nauka o historických pramenech. Praha, 1983.
-
WIHODA, Martin a kol. Úvod do studia dějepisu I-II. Brno, 2014.
|