Vyučující
|
-
Kaiserová Kristina, doc. PhDr. CSc.
-
Rokoský Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v II. části: 1. Církevní dějiny obecně - předmět a metody, pojem náboženství 2. Proměny náboženství a náboženskosti v 19. a 20 století 3. Sekularizace 4. Devatenácté století jako století druhé konfesionalizace? 5. Lidová zbožnost 6. Věda a náboženství 7. Náboženství a nacionalismus 8. Vzpomínková kultura jako aktuální téma historiografie. Subjektivní prameny v rámci historiografie (využití a meze). 9. Česká a mezinárodní centra orální historie. Demokratizace dějin - malé a velké dějiny (paměť a orální historie). 10. Vedení rozhovoru - místo, tazatel, narátor (interview - praktické vedení). Přepis rozhovoru, protokol, editace. 11. Analýza orálně historických pramenů. 12. Intepretace orálně historických pramenů. 13. Češi a jejich komunismus (využití faktů rozhovoru) - konfrontace výsledků rozhovoru s dalšími prameny. 14. Legislativa a etické zásady práce metody orální historie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Unikátnost předmětu spočívá v tom, že je vyučován ve třech navazujících semestrech a na jeho výuce se podílí větší množství odborníků napříč různými generacemi pracovníků KHI FF UJEP. Podobně pestrá je i tematická skladba. Kurz začíná obecným poznáním základních teoretických postulátů historické vědy a historického psaní, přechází v lekce umožňující seznámení se s metodami a postupy historické antropologie. V druhém semestru přibližuje posluchačům významné fenomény studia 19. století, jimiž nepochybně jsou církevní dějiny, následně akcentuje možnosti pramenného výzkumu dějin moderních, prostřednictvím tzv. oral history. Končí výkladem o tématech nejnovějšího bádání, kterými jsou tzv. gender studies a jejich napojení na kulturu, resp. pop-kulturu
Kurz o třech semestrech si tak za cíl klade poučit studenty magisterského studia o postupech historické práce, jež lze označit jako tradiční, ale i o postupech, jež jsou vnímané jako moderní. Dále je jeho cílem poučit je o filozoficko-historickém rozměru historikovy práce, stejně jako o rozměru etickém a poučit je o inspirativních zdrojích z prostředí anglo-amerického, ale stejně tak středoevropského i francouzského.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu Metody a postupy historické práce I.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Podmínkou úspěšného absolvování kurzu bude jednak účast na přednáškách (3 povolené absence). Každá přednáška bude mít diskusní závěr, účast v diskusi bude dalším předpokladem možnosti přihlásit se ke zkoušce. Zkouška bude ústní.
|
Doporučená literatura
|
-
Behringer W. Chonrad Stoeckhlin a noční houf. Praha, 2018.
-
Bloch, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
-
Carr, E. H. Co je historie. Praha, 1967.
-
Ceretau, M. Psaní dějin. Brno, 2011.
-
Düimen, R. Historická antropologie. Vývoj. Problémy. Úkoly. Praha, 2002.
-
Horský, Jan. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním. Praha, 2009.
-
Hughes, H. S. Historie jako umění a jako věda. Praha, 1970.
-
Le Goff, J. Paměť a dějiny. Argo, 2007.
-
Storchová L., a kol. Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha, 2014.
-
Veyne, P. Jak se píšou dějiny. Praha: P. Mervart, 2010.
|