Vyučující
|
-
Fukala Radek, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Hagiografie. Staroslověnské a latinské písemnictví. 2. České středověké dějepisectví 3. Historiografie husitského období 4. Česká humanistická, reformační a barokní historiografie 5. Osvícenské dějepisectví v českých zemích 6. Obrozenecké dějepisectví a romantismus 7. Palackého koncept dějin 8. Profesionalizace historiografie v českých zemích 9. Historiografický pozitivismus a počátky moderní vědecké diskuze 10. Gollova škola a její vědecká prestiž 11. České a československé dějepisectví mezi světovými válkami 12. Československá historiografie po roce 1948 13. K zaostávání československého dějepisectví v období normalizace. 14. Nové a inspirující směry v české historiografii
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Výklad o vývoji českého dějepisectví sleduje proměny a jednotlivé fáze ve vývoji české historické vědy od středověku po současné směry. Účelem je seznámit posluchače s hlavními proudy v rámci české a československé historiografie, s jednotlivými osobnostmi a nejvýznamnějšími publikacemi. Je zde kladen zásadní důraz na proměny českého historického myšlení, na koncepčních přístupech, metodách a teoretickém uvažování některých historiků. Jedná se o postižení celého vývoje od nejstaršího středověkého dějepisectví až do období konstituování moderní české historické vědy.
Student by měl historii pochopit jako vědní obor a měl by se dostatečně orientovat v moderních historických dílech. Samozřejmá je práce s odbornými periodiky a s edicemi pramenů. Získané dovednosti budou solidní průpravou pro další absoloventův výzkum v archivech a dalších odborných institucích. Důraz je také kladen na znalost odborné literatury v rámci závěrečných prací, zvláště diplomové práce.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KHI/PMZ10
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast a četba zadané literatury, včetně ukázek odborných textů. Zpracované referáty by měly prokázat čtenářskou dovednost, schopnost studenta samostatně formulovat otázky a problémy, v neposlední řadě umění vyvodit vlastní závěry. K jednotlivým okruhům je zapotřebí přečíst přiměřený počet prací českých, německých a slovenských historiků, včetně edic středověkých kronik. Zápočet a zkouška je realizována písemnou a ústní formou podle požadavků stanovených zkoušejícím.
|
Doporučená literatura
|
|