Předmět: Komplexní reflektivní seminář praxe

« Zpět
Název předmětu Komplexní reflektivní seminář praxe
Kód předmětu KHI/PMU32
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Märc Josef, Mgr.
Obsah předmětu
1. Didaktická rekonstrukce: reflexe hospitační činnosti v rámci pedagogické praxe 2. Opakování ve výuce dějepisu. Hodnocení, testování, zpětná vazba ve výuce dějepisu 3. Evaluace a formativní hodnocení ve výuce. 4. Didaktická rekonstrukce: reflexe výuky 5. Tvoříme suportivní prostředí školního zařízení (kooperace) 6. Samostatná žákovská/studentská činnost: autoregulace, klíčové kompetence ve výuce dějepisu 7. Reflexe příběhu výuky: rozvoj didaktických znalostí obsahu a pedagogického stylu 8. Didaktická rekonstrukce: absolvované spolupráce s učitelem v edukačním procesu 9. Zvládnutí edukačního procesu na 2. stupni ZŠ 10. Učitelské a žákovské portfolio 11. Zvládnutí edukačního procesu v dějepisu na SŠ 12. Výuka dějepisu metodami/technikami RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) 13. Současné inspirace výuky dějepisu I. (z vlastní studentské praxe) 14. Současné inspirace výuky dějepisu II. (Anýž, Činátl, dumy.cz, Erbenová, Havlůjová, Hes, Karen, Kratochvíl, Najbert, Pinkas, Sokol, Sovadina, Šimíček, Vachková?)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Komplexní reflektivní seminář praxe má charakter předmětu, kterým je završena výuka oborové didaktiky dějepisu. Na základě teoretické výuky a vykonaných praxí získává student rozmanité a konkretizované evaluační nástroje, reflektují moderní didaktickými postupy z konkrétní školní praxe a zároveň je aplikují ve svých portfoliích. Revidované studentské portfolio (sbírka konkrétních výstupů) je základním výstupem i z tohoto předmětu. Student nevytváří portfolio nové, ale promýšlí a upravuje své předchozí výstupy. Hlavním cílem předmětu je umožnit studentům reflektovat svou pedagogickou praxi, na základě srovnání vlastní pedagogické zkušenosti s teoretickými výstupy obecné i oborových didaktik identifikovat vlastní pedagogický styl, svá pozitiva, provádět reflexi vlastní pedagogické činnosti, případně hledat prostředky k zlepšení.
Student: 1) analyzuje, reflektuje a obhájí svůj učební styl 2) objasní diference ve výuce dějepisu dle věku žáků, lokality, typu školního zařízení 3) prokazuje základní pedagogické dovednosti 4) kooperuje s kolegy a poskytuje reflexi, zpětnou vazbu svým kolegům 5) popíše a zdůvodňuje cíle/výstupy výuky dějinami
Předpoklady
Předmět navazuje na předměty: Průběžná pedagogická praxe. KHI/PMU13 Souvislá pedagogická praxe na 2. stupni ZŠ KHI/PMU22 Souvislá pedagogická praxe na SŠ KHI/PMU31

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta

Reflektovaný pedagogický deník. Součástí je také příprava na závěrečnou práci z didaktiky dějepisu: vzorová příprava (varianta 1), respektive didaktická analýza vybraného tematického celku (varianta 2). Varianta 1: a) slovo na úvod (filosofie výuky), b) tematický celek v konceptu výuky dějepisu c) určení vyučovací hodiny, d) téma, e) cíle, f) základní učivo, g) pomůcky, h) metodický postup, i) poznámky, j) literatura: viz charakteristika didaktické části SZZ. Varianta 2: a) analýza významů tematického celku, b) cílová analýza, c) metodická analýza (principy - metody - figury) d) metodické návrhy (konkretizace činností)
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr