Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktická rekonstrukce: reflexe hospitační činnosti v rámci pedagogické praxe 2. Opakování ve výuce dějepisu. Hodnocení, testování, zpětná vazba ve výuce dějepisu 3. Evaluace a formativní hodnocení ve výuce. 4. Didaktická rekonstrukce: reflexe výuky 5. Tvoříme suportivní prostředí školního zařízení (kooperace) 6. Samostatná žákovská/studentská činnost: autoregulace, klíčové kompetence ve výuce dějepisu 7. Reflexe příběhu výuky: rozvoj didaktických znalostí obsahu a pedagogického stylu 8. Didaktická rekonstrukce: absolvované spolupráce s učitelem v edukačním procesu 9. Zvládnutí edukačního procesu na 2. stupni ZŠ 10. Učitelské a žákovské portfolio 11. Zvládnutí edukačního procesu v dějepisu na SŠ 12. Výuka dějepisu metodami/technikami RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) 13. Současné inspirace výuky dějepisu I. (z vlastní studentské praxe) 14. Současné inspirace výuky dějepisu II. (Anýž, Činátl, dumy.cz, Erbenová, Havlůjová, Hes, Karen, Kratochvíl, Najbert, Pinkas, Sokol, Sovadina, Šimíček, Vachková?)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Komplexní reflektivní seminář praxe má charakter předmětu, kterým je završena výuka oborové didaktiky dějepisu. Na základě teoretické výuky a vykonaných praxí získává student rozmanité a konkretizované evaluační nástroje, reflektují moderní didaktickými postupy z konkrétní školní praxe a zároveň je aplikují ve svých portfoliích. Revidované studentské portfolio (sbírka konkrétních výstupů) je základním výstupem i z tohoto předmětu. Student nevytváří portfolio nové, ale promýšlí a upravuje své předchozí výstupy. Hlavním cílem předmětu je umožnit studentům reflektovat svou pedagogickou praxi, na základě srovnání vlastní pedagogické zkušenosti s teoretickými výstupy obecné i oborových didaktik identifikovat vlastní pedagogický styl, svá pozitiva, provádět reflexi vlastní pedagogické činnosti, případně hledat prostředky k zlepšení.
Student: 1) analyzuje, reflektuje a obhájí svůj učební styl 2) objasní diference ve výuce dějepisu dle věku žáků, lokality, typu školního zařízení 3) prokazuje základní pedagogické dovednosti 4) kooperuje s kolegy a poskytuje reflexi, zpětnou vazbu svým kolegům 5) popíše a zdůvodňuje cíle/výstupy výuky dějinami
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Průběžná pedagogická praxe. KHI/PMU13 Souvislá pedagogická praxe na 2. stupni ZŠ KHI/PMU22 Souvislá pedagogická praxe na SŠ KHI/PMU31
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta
Reflektovaný pedagogický deník. Součástí je také příprava na závěrečnou práci z didaktiky dějepisu: vzorová příprava (varianta 1), respektive didaktická analýza vybraného tematického celku (varianta 2). Varianta 1: a) slovo na úvod (filosofie výuky), b) tematický celek v konceptu výuky dějepisu c) určení vyučovací hodiny, d) téma, e) cíle, f) základní učivo, g) pomůcky, h) metodický postup, i) poznámky, j) literatura: viz charakteristika didaktické části SZZ. Varianta 2: a) analýza významů tematického celku, b) cílová analýza, c) metodická analýza (principy - metody - figury) d) metodické návrhy (konkretizace činností)
|
Doporučená literatura
|
|