|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Motivační setkání (hospitace, ukázkové výstupy, požadavky, praktická cvičení) 2. Vlastní praxe (probíhá pod vedením cvičného učitele na konkrétním školním zařízení) - hospitační činnost - asistentská činnost - přípravná činnost - konkrétní výuka - inspekční činnost - komunikace s vyučujícími - komunikace s kolegy - evaluace: Průběžné zprávy o praxi formou vstupu do Moodle 3. Evaluační workshop (představení konkrétních zkušeností z praxe)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Praxe probíhá na vybraných základních školách (v odůvodněných případech na nižším gymnáziu) pod vedením prověřených vyučujících (provázející učitel/ka) tak, aby studenti/tky měli dostatečnou možnost proniknout do fungování základních škol. Studenti/tky vykonávají hospitační, asistentskou a přímou výukovou činnost v kooperaci se svým vedoucím praxe (cvičným učitelem, mentorem, provázejícm učitelem/kou) a pod dohledem dalších vyučujících daného předmětu, respektive dalších vyučujících katedry či Centra pedagogické praxe příslušné fakulty.
Student/ka: 1) je schopen/na na základě hospitace analyzovat učební situaci ve třídě 2) připraví učební jednotku na základě poptávky konkrétního školního zařízení 3) realizuje učební jednotku na základě poptávky konkrétního školního zařízení 4) kooperuje s kolegy a poskytovat reflexi, zpětnou vazbu svým žákům, cvičnému učiteli, kolegům 5) reflektuje svá vystoupení na praxi tak, aby se jeho pedagogické dovednosti lepšily
|
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Didaktika dějepisu I. KHI/PMU10 Průběžná pedagogická praxe. KHI/PMU13 Případně: Mezioborové vztahy dějepisu I. KHI/PMU11 Předmět probíhá v kooperaci s předměty Didaktika dějepisu II. KHI/PMU20 Případně: Mezioborové vztahy dějepisu II. KHI/PMU21
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Studenti/tky absolvují: - předepsaný počet náslechových hodin dějepisu, jejich rozbor s provázejícím učitelem/kou - předepsaný počett hodin přímé výuky dějepisu a jejich rozbor s vyučujícím - asistentskou činnost podle potřeb školního zařízení Zpracují do portfolia pedagogické praxe: - záznamy hospitovaných hodin - záznamy o odučených hodinách s vymezenými cíli - přípravy a veškeré výukové podklady, testy, pracovní listy, apod. - záznamy o nepřímé pedagogické činnosti v rámci praxe - autoevaluaci Získají evaluaci od vedoucího praxe, žáků Předloží výstupy žákovských činností Student/ka získá pozitivní hodnocení od svého cvičného učitele a od svého koordinátora praxe, respektive od jím pověřeného zástupce.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha. ISBN: 978-80-247-3450-7..
-
Kyriacu, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 1996.
-
PASCH, M., ET AL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.
-
Stradling Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, 2003.
-
Stradling Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Dostupné (https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/multiperspektivita-ve-vyucovani-dejepisu-prirucka-pro-ucitele?highlightWords=Stradling). Praha, 2004.
|