Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Aktéři v dějepise: učitel, žáci, sbor, rodiče, veřejnost, vrstevníci, média? 2. Dějepis a gender. Dějepis a svět dětí. 3. Dějepis a přírodní vědy 4. Dějepis a jazyky: kooperace témat 5. Dějepis a zeměpis: využití mapy, statistiky, grafu v hodinách dějepisu 6. Dějepis a paměť/paměti; místa paměti 7. Školní historický pramen a mediální gramotnost 8. Využití ikonického pramene - obraz 9. Využití ikonického pramene - fotografie 10. Využití ikonického pramene - karikatura 11. Myšlenková mapa a její možnosti pro výuku 12. Výuka dějinami v české a evropské komunitě 13. Dějepis a programy Kritické myšlení, Face To Face, Zmizelí sousedé, Paměť národa, D21 apod. 14. Projektová výuka a přiměřenost výuky dějepisu vzhledem k věku a potenciálu žáků
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Na základě aktualizovaných RVP a jejich realizacích v ŠVP kurs rozvíjí styčné plochy mezi jednotlivými obory moderní historie tak, aby si jeho absolventi uvědomili možnosti a přednosti multiperspektivní výuky dějin. Klíčovým je zacházení s vertikální a horizontální mezioborovostí. Předmět dále rozvíjí jednotlivé koncepce školního dějepisu, především projektovou výuku. Předmět hledá styčné plochy mezi jednotlivými školními předměty - především mezi dějepisem a zeměpisem, literaturou a dalšími výchovami, jazyky, ale i přírodními vědami a moderními komunikačními technologiemi. Předmět rozvíjí jednotlivé koncepce školního dějepisu, především vytváření školního historického pramene a projektovou výuku. V neposlední řadě se zabývá možnostmi výuky mimo školní prostředí, tedy v terénu (muzeum, galerie, historické památky); ve virtuálním prostředí internetu; v nácviku konkrétních činností pro vytváření žákovských dovedností.
Student: 1) prokazuje znalosti nutné pro vytváření školních projektů 2) zná nabídky pro školní edukaci dějinami a dokáže je implementovat do konceptu "svého" návrhu projektu 3) kooperuje modely výuky v kontextu historické kultury školy a lokality 4) kooperuje se svými spolužáky, poskytuje jim zpětnou vazbu a hodnocení 5) je schopen připravit školní projekt, obhájit jeho cíle a postupy, navrhnout relevantní hodnocení žákovských výstupů
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Mezioborové vztahy dějepisu I. KHI/PMU20 Předmět probíhá v kooperaci s předměty Didaktika dějepisu II. KHI/PMU20 Souvislá pedagogická praxe na 2. st. ZŠ KHI/PMU22 Student je schopný využívat základní technologické dovednosti v práci s počítačem.
KHI/PMU11
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Student připravuje návrh projektu na využití lokální historie, na základě konceptu badatelsky orientované výuky; v tomto semestru především na základě odborné didaktické analýzy a návrhu realizace pro vybrané školní zařízení. V optimálním případě jej ověří v praxi. Návrh projektu, případně jeho praktické výstupy obhajuje v kolokviu.
|
Doporučená literatura
|
|