|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Praktická dílna IV.: didaktické figury II. 2. Didaktická analýza a její využití v dějepisu 3. Didaktizovaný pramen - koncepce, možnosti, praxe. Využití psaných textů v hodinách dějepisu 4. Využití ikonického materiálu v hodinách dějepisu 5. Využití filmu ve výuce dějepisu 6. Využití digitálních technologií ve výuce dějepisu 7. Možnosti výuky mimo školu, spolupráce s dalšími institucemi 8. Praktická dílna V.: organizace didaktických figur v rámci výukové jednotky 9. Specifika a možnosti výuky pravěku a starověku 10. Specifika a možnosti výuky středověku 11. Specifika a možnosti výuky novověku do konce 18. století 12. Specifika a možnosti výuky moderních dějin 13. Specifika a možnosti výuky 20. a počátku 21. století 14. Praktická dílna VI.: organizace didaktických figur v rámci tematického celku
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Na základě současného rozvoje didaktiky dějepisu, respektive školního dějepisu předmět prohlubuje teoretické znalosti studentů a zároveň jim umožňuje získat praktické dovednosti v rozmanitých činnostech nutných pro výuku dějinami/dějepisu, zejména v lekcích praktických dílen, které jsou zaměřeny na přípravu a realizaci modelových hodin. Student/ka získává přehled o základních koncepcích, technikách, metodách didaktiky dějepisu především ze současného českého prostředí. Výuka umožňuje seznámit se s praktickými výstupy využívanými v českých školách. Výuka probíhá i v rámci hospitací na jednotlivých školských zařízeních. Klíčová témata představují koncepty kritického myšlení, historické gramotnosti a badatelsky orientované výuky.
Student/ka: 1) prokazuje schopnost didaktické analýzy vzhledem k vybranému didaktickému celku 2) dokáže vytvářet didaktizované prameny rozmanitého typu 3) prohlubuje komunikační dovednosti a je schopen moderovat diskusi 4) je schopen/schopna vytvářet učební figury 5) je schopen(schopna zorganizovat učební figury v rámci rozsáhlejších výukových celků
|
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Didaktika dějepisu I. KHI/PMU10 Předmět probíhá v kooperaci s předměty Mezioborové vztahy dějepisu II. KHI/PMU21 Souvislá pedagogická praxe na 2. st. ZŠ KHI/PMU22 Student je schopný využívat základní technologické dovednosti v práci s počítačem.
KHI/PMU10
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Student/ka vytváří portfolio základních výstupů k předem stanovenému, zvolenému tematickému celku. Toto portfolio obhájí ve studentském kolokviu, v prostředí aplikace moodle. Po úspěšné obhajobě student složí ústní zkoušku, která v první části vychází jak z teoretické, tak praktické reflexe portfolia. V druhé části zkouška prověřuje studentovu schopnost diskutovat nad odborně ukotvenými problémy výuky dějepisu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Činátl Kamil, Pinkas Jaroslav. Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu.. Praha, 2014. ISBN 978-80-87912-11-9.
-
Gracová Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2010.
-
Havlůjová Hana Najbert Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha, 2014. ISBN 978-80-87912.
-
Lencová Hana, Märc Josef. Brána školního dějepisu otevřená. Ústí nad Labem, 2012. ISBN 978-80-7414-451-6.
-
Märc Josef. Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-257-.
-
Märc Josef. Mystifikace dějinami, mystifikace ve výuce dějin. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-266-6.
-
Märc Josef. Stereotypy a mýty v dějepisném vyučování. Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-032-7.
-
Seixas, Peter, Morton, Tom. The Big Six: Historical thinking concepts. Toronto, 2013. ISBN 978-01-7654-154-5.
|