Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Praktická dílna IV.: didaktické figury II. 2. Didaktická analýza a její využití v dějepisu 3. Didaktizovaný pramen - koncepce, možnosti, praxe. Využití psaných textů v hodinách dějepisu 4. Využití ikonického materiálu v hodinách dějepisu 5. Využití filmu ve výuce dějepisu 6. Využití digitálních technologií ve výuce dějepisu 7. Možnosti výuky mimo školu, spolupráce s dalšími institucemi 8. Praktická dílna V.: organizace didaktických figur v rámci výukové jednotky 9. Specifika a možnosti výuky pravěku a starověku 10. Specifika a možnosti výuky středověku 11. Specifika a možnosti výuky novověku do konce 18. století 12. Specifika a možnosti výuky moderních dějin 13. Specifika a možnosti výuky 20. a počátku 21. století 14. Praktická dílna VI.: organizace didaktických figur v rámci tematického celku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Na základě současného rozvoje didaktiky dějepisu, respektive školního dějepisu předmět prohlubuje teoretické znalosti studentů a zároveň jim umožňuje získat praktické dovednosti v rozmanitých činnostech nutných pro výuku dějepisu, zejména v lekcích Praktických dílen, které jsou zaměřeny na přípravu a realizaci modelových hodin. Student získává přehled o základních koncepcích, technikách, metodách didaktiky dějepisu nejen z českého prostředí. Výuka umožňuje seznámit se s praktickými výstupy využívanými v českých školách. Výuka probíhá i v rámci hospitací na jednotlivých školských zařízeních. Klíčová témata představují koncepty kritického myšlení, historické gramotnosti a badatelsky orientované výuky.
Student: 1) prokazuje schopnost didaktické analýzy vzhledem k vybranému didaktickému celku 2) dokáže vytvářet didaktizované prameny rozmanitého typu 3) prohlubuje komunikační dovednosti a je schopen moderovat diskusi 4) je schopen vytvářet učební figury 5) je schopen zorganizovat učební figury v rámci rozsáhlejších výukových celků
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Didaktika dějepisu I. KHI/PMU10 Předmět probíhá v kooperaci s předměty Mezioborové vztahy dějepisu II. KHI/PMU21 Souvislá pedagogická praxe na 2. st. ZŠ KHI/PMU22 Student je schopný využívat základní technologické dovednosti v práci s počítačem.
KHI/PMU10
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Student vytváří portfolio základních výstupů k předem stanovenému, zvolenému a obhájenému tematickému celku. Toto portfolio obhájí ve studentském kolokviu, v prostředí aplikace moodle. Po úspěšné obhajobě student složí ústní zkoušku, která v první části vychází jak teoretické, tak praktické reflexe portfolia. V druhé části zkouška prověřuje studentovu schopnost diskutovat nad problémy výuky dějepisu.
|
Doporučená literatura
|
|