Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Kurikulární dokumenty a vzdělávací oblast Člověk a společnost 2. Pátráme po řeči jiného I. / Inspirace Peterem Gautschim a Viliamem Kratochvílem: metafora kořenů 3. Úplná didaktická analýza (historická, didaktická, metodická) Analýza významů tematického celku. Cílová analýza. Cíle a jejich strukturace, hierarchie cílů. 4. Hospitační nástroje. Příprava na konkrétní výukovou jednotku 5. Analýza studentských výstupů I. 6. Metodická analýza (principy - učební metody - figury) 7. Bloomova taxonomie, její revize 8. Pátráme po řeči jiného II. / Inspirace Peterem Gautschim a Viliamem Kratochvílem: metafora kmene 10. Analýza studentských výstupů II. 11. Plánování ve výuce dějepisu: dlouhodobé koncepty a jejich vliv na konkrétní výukové jednotky. 12. Seixasových Big Six a jejich revize v českém prostředí 13. Analýza studentských výstupů III. 14. Pátráme po řeči jiného III. / Inspirace Peterem Gautschim a Viliamem Kratochvílem: metafora koruny
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Přípravný seminář k pedagogické praxi má charakter předmětu, který by mohl být nazván "laboratorními pracemi z dějepisu." Na základě zkušeností se školním, vzdělávacím, výchovným prostředím (praxe v rámci bakalářského studia a jiné individuální zkušenosti) a na základě teoretické výuky studenti získávají praktické dovednosti nutné především pro zvládnutí přípravy na výuku dějepisu a procvičují se v určitých pedagogických dovednostech (pedagogický takt, pedagogická komunikace, různé role v diskusi: účastník, moderátor, expert, zapisovatel apod.) V lekcích inspirovaných texty Petera Gautschiho a Viliam Kratochvíla se seznamují s moderními didaktickými postupy z konkrétní školní praxe, jejich reflexí a zároveň je aplikují ve svých portfoliích.
Student: 1) je schopen na základě hospitace analyzovat učební situaci ve třídě 2) připraví učební jednotku na základě poptávky konkrétního školního zařízení 3) prokazuje základní pedagogické dovednosti a je schopen moderovat diskusi 4) je schopen kooperace s kolegy a také poskytnout reflexi, zpětnou vazbu svým kolegům 5) zdůvodňuje cíle/výstupy výuky dějinami
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Úvod do studia dějepisu. KHI/PBH48 Didaktika dějepisu - praktická cvičení. KHI/PBH67 Reflektivní seminář pedagogické praxe KHI/PBH68 Předmět probíhá v kooperaci s předměty Didaktika dějepisu I.KHI/PMU10 Průběžná pedagogická praxe. KHI/PMU13 Mezioborové vztahy dějepisu I.KHI/PMU11
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Hospitace
Studentské portfolio, které se skládá ze sbírky konkrétních výstupů: hospitačních záznamů, příprav na výuku, případně videonahrávek, evaluací od mentorů i žáků, případně dalších materiálů (žákovské práce apod.) je základním výstupem i z tohoto předmětu. Student si vede pedagogický deník.
|
Doporučená literatura
|
|