Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Postavení školního dějepisu v kontextu historie jako vědy 2. Postavení školního dějepisu v kontextu českého vzdělávacího systému 3. Postavení školního dějepisu v kontextu historické kultury. Sociální rámce kolektivní paměti české společnosti 4. Místně vymezené přístupy ke školnímu dějepisu (lokální, národní, regionální, obecné dějiny) 5. Horizontální mezioborovost - dějepis nejen v kontextu vzdělávací oblasti Člověk a společnost 6. Vertikální mezioborovost - především dějepis a vlastivěda; klíčový význam výuky dějin na základní škole 7. Interní mezioborovost - dějepis(y) aneb svět historiografických disciplín ve škole (dějiny každodennosti, dějiny mentalit, sociální, hospodářské a kulturní dějiny?) 8. Mezioborovost dle RVP - průřezová témata 9. Dějepis a dějiny vědy a techniky; Dějepis a dějiny umění 10. Dějepis a svět práce 11. Dějepis a film - využití filmové sekvence v hodinách dějepisu 12. Dějepis a dokument (i filmový) 13. Dějepis a krásná literatura - využití narativního pramene v hodinách dějepisu 14. Dějepis na internetu (na příkladu wikipedie)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Na základě aktualizovaných RVP a jejich realizacích v ŠVP kurs hledá styčné plochy mezi jednotlivými obory moderní historie (např. dějiny umění, dějiny techniky; lokální, národní, regionální, obecné dějiny) tak, aby si jeho absolventi uvědomili možnosti a přednosti multiperspektivní výuky dějin. Klíčovým je zacházení s vertikální mezioborovostí (návaznost jednotlivých stupňů školního dějepisu) a horizontální mezioborovostí (kooperace vzdělávacích oborů především v rámci jednotlivých vzdělávacích oblastí). Předmět dále rozvíjí koncepty projektové výuky. V neposlední řadě se zabývá možnostmi výuky mimo školu, v terénu: muzeum, galerie, historické památky; ve virtuálním prostředí internetu.
Student: 1) prokazuje znalosti o současných koncepcích historiografie 2) se orientuje v organizaci české školy II. a III. stupně 3) prohlubuje své komunikační dovednosti a je schopen moderovat diskusi 4) transformuje znalosti historie jako vědecké disciplíny do školního prostředí 5) prokazuje konkrétní dovednosti při výuce (kooperativní, organizační, komunikativní, řídící)
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Úvod do studia dějepisu. KHI/PBH48 Didaktika dějepisu - praktická cvičení. KHI/PBH67 Reflektivní seminář pedagogické praxe KHI/PBH68 Předmět probíhá v kooperaci s předměty: Didaktika dějepisu. KHI/PMU10 Přípravný seminář k pedagogické praxi. KHI/PMU12 Průběžná pedagogická praxe. KHI/PMU13 Historiografie. KHI/PMZ10
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Student připravuje návrh projektu na využití lokální historie, v tomto předmětu především na základě odborné historické analýzy a vybraného přístupu současné historiografie. Student analyzuje rozmanité formy projektové výuky. Student je schopný popsat rozmanité výstupy projektové výuky.
|
Doporučená literatura
|
|