Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Praktická dílna I.: koncepty tematických celků 2. Školní dějepis, jeho postavení, možnosti a perspektivy 3. Vývoj výuky dějepisu v českých zemích do konce 19. století - inspirace tradicí I. 4. Vývoj výuky dějepisu v českých zemích ve 20. století - inspirace tradicí II. 5. Významné osobnosti české výuky dějepisu, včetně Eduarda Štorcha a propagátorů pracovní (činné) školy, Vratislava Čapka a Václava Michovského 6. Cíle a možnosti současné výuky dějepisu 7. Postavení dějepisu v rámci RVP (ŠVP) 8. Praktická dílna II.: struktura tematických celků a jejich vnitřní uspořádání: významy 9. Osobnost učitele dějepisu s důrazem na jeho dovednosti 10. Organizace (výběr, programy) učiva - teorie a zahraniční zkušenosti 11. Evropanství, evropská témata a zkušenosti v české (evropské) škole 12. Historické myšlení, jeho vývoj a specifika v kontextu historické kultury - historického vědomí (povědomí) 13. České (československé) učebnice dějepisu ve srovnání s učebními texty zahraničními 14. Praktická dílna III.: didaktické figury I.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Na základě současného rozvoje didaktiky dějepisu, respektive školního dějepisu předmět prohlubuje teoretické znalosti studentů, získané jak historiografickými, tak pedagogicko-psychologickými disciplínami, a zároveň jim umožňuje získat praktické dovednosti v rozmanitých činnostech nutných pro výuku dějepisu. Student získává přehled o historii výuky dějepisu a také o základních koncepcích, strategiích, technikách, metodách oborové didaktiky dějepisu nejen v českém prostředí. Kromě teoretických znalostí je předmět zaměřen na rozvoj a stálé procvičování praktických dovedností potenciálního učitele dějepisu.
Student: 1) prokazuje znalosti o současných koncepcích školního dějepisu 2) se orientuje ve vývoji výuky dějepisu v českém prostředí 3) prohlubuje komunikační dovednosti a je schopen moderovat diskusi 4) je schopen sestavit a obhájit plán tematických celků 5) je schopen promýšlet a obhajovat cíle/výstupy výuky dějinami
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty: Úvod do studia dějepisu. KHI/PBH48 Didaktika dějepisu - praktická cvičení. KHI/PBH67 Reflektivní seminář pedagogické praxe KHI/PBH68 Předmět probíhá v kooperaci s předměty Přípravný seminář k pedagogické praxi. KHI/PMU12 Průběžná pedagogická praxe. KHI/PMU13 Mezioborové vztahy dějepisu I. KHI/PMU11
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta
Student připravuje dílčí vystoupení k jednotlivým tématům: v písemné (esej) i ústní podobě (úvod do diskuse). Student se aktivně zapojuje do diskuse jako moderátor, zapisovatel i jako účastník. Student koordinuje svou činnost s ostatními spolužáky. Student vytváří portfolio osobních základních výstupů ke stanovenému tématu / tematickému celku.
|
Doporučená literatura
|
|