1) Úvod, osvícenectví, průmyslová revoluce, nová paradigmata, nové obory, časové rozdělení - literatura. Úloha École des Beaux Arts (Akademií), teorie, filosofie a podoba architektury (Boullée, Ledoux, antické a renesanční vzory, Římská cena) Nová definice slohovosti - klasicismus (neoklasicismus), historismy, neostyly a jejich uplatnění v moderní společnosti "velkých" i malých center, racionalismus a romantismus 2) Inženýrská zkušenost architektury konce 18. a 19. století, nové konstrukce, nové materiály a jejich vliv na změnu prostorové koncepce - železné konstrukce, Arts and Crafts, hnutí uměleckých řemesel, sociální utopie a reformace (Ruskin, Owen, Fourier a další..) Chicago a zrod americké moderní architektury, avantgarda podle F. L. Wrighta, nové konstrukce, nové materiály a jejich vliv na změnu prostorové koncepce - železobetonové konstrukce. Úloha technických škol - Polytechnik u nás i ve světě 3) Nová typologie a fenomén universálních výstav v 19.století. Modelové příklady odrazu typologie ve výrazu architektury (od Gillyho po Sempera). Přínos politických, nacionálních a národních hnutí pro novodobou typologii - dělnické domy, lidové domy, okresní domy apod? 4) Industriální společnost a přestavby měst, vznik metropole. (Paříž a Haussman, Barcelona a Cerda, Vídeň a středoevropská zkušenost) významná centra ve světě, významní architekti, urbanismus a vznik významných metropolí - odraz na malých městech 5) Moderna ve střední Evropě, magnetismus vídeňské školy O. Wagnera a jeho současníků, česká situace. Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style na přelomu 19. a 20. století. Jednotlivá centra v Evropě. Kořeny Werkbundu a pokračující tendence Arts and Crafts v Evropě. Moderní urbanismus v teorii a praxi (Sitte, Wagner, Howard a další?) na přelomu 19. a 20. století, infiltrace do regionů, přetavení stylu a formy, uplatnění zásadních principů 6) Umělecká hnutí , umělecké a architektonické avantgardy dvacátých let - Werkbund a expresionismus, kubismus, rondokubismus v české architektuře. Purismus, konstruktivismus, neoplasticismus, Bauhaus, Art Deco - výstava dekorativních umění v Paříži 1925. Významné osobnosti A. Loos a J. Plečnik, přínos pro naší a evropskou architekturu, zrod nového evropského jazyka architektury 7) Dvacátá léta v české architektuře, Devětsil, založení architektonických spolků, architektonické časopisy, VSK Brno 1928. Funkcionalismus jako doktrína v Evropě a jeho vliv. Významné osobnosti (LC, W.Gropius, Mies, A. Aalto?) C.I.A.M., programy, kongresy, Athénská charta a problémy moderního urbanismu. Sociální rozměr meziválečné architektury, německé Siedlungy, vídeňská zkušenost (Hofy?), Výstavy Werkbundu o bydlení , odraz v české, respektive československé architektuře - sociální program a výstavba. 8) Klasicizující tendence v architektuře ve třicátých letech, autoritativní režimy - rozdílnost pojetí (srv. Německa, SSSR, Italie), Výstava moderního umění a techniky v Paříži 1937, New York 1939, EUR 1942 (dvě přednášky). Klasicismus v demokratických režimech Československa, Francie, USA - požadavek řádu 9) Poválečný urbanismus a obnova válkou zničených měst, Německo, Polsko, Francie? Nově vznikající metropole (od Canberry po Brasilii), 10) Padesátá léta v české architektuře, názorové proměny po Expo 58, sídliště a nové sídelní celky 11) Rozpad C.I.A.M., nástup brutalismu, Team X, teoretici Reyner Banham, L. Mumford 12) Americká situace, F. L Wright, emigrace evropských veličin - nové materiály a konstrukce, vliv na evropskou architekturu (Nowicki, Saarinen, Fuller?.), podobná situace u nás, i když s podstatně slabší ekonomickou a technologickou základnou 13) Charakteristika šedesátých let v evropské a světové architektuře, ismy jako japonský metabolismus apod. Jihoamerická situace, vliv na naší architekturu 14) Sedmdesátá léta a první tendence rozbití modernismu (Od Holleina a Venturiho po Jenckse), naše situace
|