Předmět: Dějiny architektury III

« Zpět
Název předmětu Dějiny architektury III
Kód předmětu KHI/PMD30
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Podroužek Kamil, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Obecná charakteristika životního stylu a z něj vyplývajícího architektonického slohu. Různý vývoj, definice, nomenklatura a periodizace v jednotlivých oblastech Evropy. 2. Nejvýznačnější nositelé, představitelé, periodizace a oblasti vzorů pronikajících do barokní architektury v Českých zemích: typy sakrálních staveb, italské vily, francouzské zámky, komponovaná barokní krajina, klasicisující a dynamický barok. 3. Stavební vývoj Svatopetrského náměstí a baziliky sv. Petra ve Vatikánu jako příklad architektonické provázanosti a stavební kontinuity. 4. Raný barok v Českých zemích. (Řádové stavby 1648-1680 (Carlo Lurago, Francesco Caratti, Giovanni Domenico Orsi, Martin Reiner). 5. Raný barok v Českých zemích 1650 - 1700. (Stavební podniky šlechty s důrazem na severní Čechy - stavby Antonio della Porty, Gulia Broggia). 6. Vrcholný barok v Českých zemích. (Jean Batiste Mathey a rozšíření nového zámeckého typu, Pavel Ignác Bayer). 7. Vrcholný barok v Českých zemích. (Prosazování dynamizujícího baroka - Giovanni Battista Alliprandi, Jan Blažej Santini a gotizující barok). 8. Vrcholný barok v Českých zemích. (Prosazení dynamizujícího baroka v sakrálních stavbách -Dientzenhoferové). 9. Vrcholný barok v Českých zemích. (Prosazení dynamizujícího baroka v profanních stavbách - František Maxmilián Kaňka, všestranný barokní stavební podnikatel). 10. Ekurze (varianty: klášter v Oseku, poutní areál v Bohosudově, město Litoměřice a Dómský pahorek, zámek Stekník, zámek Libochovice, zámek Jezeří, zámek Nový Hrad u Jimlína, zámek Ploskovice). 11. Ekurze (spojena s tématem 10 v bloku). 12. Rokoko v architektuře české a moravské zemské šlechty. (Anselmo Martino Lurago, Jan Josef Wirch). 13. Prosazení klasicisujícího baroka, klasicismus a empír. (Anton Haffenecker, Ignác Jan Nepomuk Palliardi, Josef Jäger, Jan Josef Prachner). 14. Prezentace seminárních prací.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
Výstupy z učení
V předmětu se studenti obeznámí s typologií a vývojem staveb v Českých zemích v období baroka. Seznámí se s podstatou vývoje stylu i s jeho formálními znaky v architektuře, představeny budou klíčové i regionální barokní stavby a architekti.
Student získá znalosti o vývoji barokní architektury v ČR a základní představu o šíření a proměnách stylu. Na příkladu proměn barokní architektury dokáže popsat proměny životního stylu. V rámci absolvování předmětu získá student kompetence k bližšímu datování barokní stavby a k jejímu zařazení do formálního stylového okruhu.
Předpoklady
Dějiny architektury I Dějiny architektury II

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Didaktický test

Způsob ověření studijních výsledků proběhne zápočtem před zkouškou a zkouškou. Znalosti a dovednosti k zápočtu jsou prověřovány formou kolokvia. Student představí ve vlastní přednášce (15 min.) zvolenou typovou stavbu. Součástí bude architektonický popis stavby, včetně průčelí a dispozice, slohové zařazení stavby a jejích prvků, modelování funkce stavby a jejích jednotlivých prostor pro uvedené slohové období a typologické zařazení. Znalosti ke zkoušce jsou prověřovány písemně. Student si vylosuje po jedné otázce ze třech oblastí. V první oblasti má časové vymezit vylosované slohové období, charakterizovat jeho architektonické znaky, uvést nejvýznačnější typové stavby a jejich autory. Ve druhé oblasti má časové vymezit dobu působení vylosovaného architekta, charakterizovat jeho tvorbu, uvést jeho nejvýznačnější stavby. Ve třetí oblasti má podle fotografie identifikovat vylosovanou význačnou barokní stavbu v Čechách či na Moravě, stylově ji blíže zařadit, datovat dobu její výstavby a uvést autory, či autory. Písemná část může být následně doplněna ústní částí, ve které jsou studentovi položeny dílčí doplňující otázky.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr