Vyučující
|
-
Podroužek Kamil, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Obecná charakteristika životního stylu a z něj vyplývajícího architektonického slohu. Různý vývoj, definice, nomenklatura a periodizace v jednotlivých oblastech Evropy. 2. Nejvýznačnější nositelé, představitelé, periodizace a oblasti vzorů pronikajících do barokní architektury v Českých zemích: typy sakrálních staveb, italské vily, francouzské zámky, komponovaná barokní krajina, klasicisující a dynamický barok. 3. Stavební vývoj Svatopetrského náměstí a baziliky sv. Petra ve Vatikánu jako příklad architektonické provázanosti a stavební kontinuity. 4. Raný barok v Českých zemích. (Řádové stavby 1648-1680 (Carlo Lurago, Francesco Caratti, Giovanni Domenico Orsi, Martin Reiner). 5. Raný barok v Českých zemích 1650 - 1700. (Stavební podniky šlechty s důrazem na severní Čechy - stavby Antonio della Porty, Gulia Broggia). 6. Vrcholný barok v Českých zemích. (Jean Batiste Mathey a rozšíření nového zámeckého typu, Pavel Ignác Bayer). 7. Vrcholný barok v Českých zemích. (Prosazování dynamizujícího baroka - Giovanni Battista Alliprandi, Jan Blažej Santini a gotizující barok). 8. Vrcholný barok v Českých zemích. (Prosazení dynamizujícího baroka v sakrálních stavbách -Dientzenhoferové). 9. Vrcholný barok v Českých zemích. (Prosazení dynamizujícího baroka v profanních stavbách - František Maxmilián Kaňka, všestranný barokní stavební podnikatel). 10. Ekurze (varianty: klášter v Oseku, poutní areál v Bohosudově, město Litoměřice a Dómský pahorek, zámek Stekník, zámek Libochovice, zámek Jezeří, zámek Nový Hrad u Jimlína, zámek Ploskovice). 11. Ekurze (spojena s tématem 10 v bloku). 12. Rokoko v architektuře české a moravské zemské šlechty. (Anselmo Martino Lurago, Jan Josef Wirch). 13. Prosazení klasicisujícího baroka, klasicismus a empír. (Anton Haffenecker, Ignác Jan Nepomuk Palliardi, Josef Jäger, Jan Josef Prachner). 14. Prezentace seminárních prací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
|
Výstupy z učení
|
V předmětu se studenti obeznámí s typologií a vývojem staveb v Českých zemích v období baroka. Seznámí se s podstatou vývoje stylu i s jeho formálními znaky v architektuře, představeny budou klíčové i regionální barokní stavby a architekti.
Student získá znalosti o vývoji barokní architektury v ČR a základní představu o šíření a proměnách stylu. Na příkladu proměn barokní architektury dokáže popsat proměny životního stylu. V rámci absolvování předmětu získá student kompetence k bližšímu datování barokní stavby a k jejímu zařazení do formálního stylového okruhu.
|
Předpoklady
|
Dějiny architektury I Dějiny architektury II
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Didaktický test
Způsob ověření studijních výsledků proběhne zápočtem před zkouškou a zkouškou. Znalosti a dovednosti k zápočtu jsou prověřovány formou kolokvia. Student představí ve vlastní přednášce (15 min.) zvolenou typovou stavbu. Součástí bude architektonický popis stavby, včetně průčelí a dispozice, slohové zařazení stavby a jejích prvků, modelování funkce stavby a jejích jednotlivých prostor pro uvedené slohové období a typologické zařazení. Znalosti ke zkoušce jsou prověřovány písemně. Student si vylosuje po jedné otázce ze třech oblastí. V první oblasti má časové vymezit vylosované slohové období, charakterizovat jeho architektonické znaky, uvést nejvýznačnější typové stavby a jejich autory. Ve druhé oblasti má časové vymezit dobu působení vylosovaného architekta, charakterizovat jeho tvorbu, uvést jeho nejvýznačnější stavby. Ve třetí oblasti má podle fotografie identifikovat vylosovanou význačnou barokní stavbu v Čechách či na Moravě, stylově ji blíže zařadit, datovat dobu její výstavby a uvést autory, či autory. Písemná část může být následně doplněna ústní částí, ve které jsou studentovi položeny dílčí doplňující otázky.
|
Doporučená literatura
|
|