Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické bloky: 1. Učebnicové konstrukce dějin. Vzpomínka na školní dějepis. 2. Kolektivní paměť. Na pomezí historie a sociologie. AGIL vzorec. 3. Historie versus paměť. Historici versus "pamětníci". Identity I. 4. Erinnerungsorte. 5. Kolektivní vzpomínání. 6. Kolektivní připomínání. 7. Kolektivní zapomínání. 8. Pamětní místo. 9. Příklad Terezín I. 10. Příklad Terezín II. 11. Historická kultura. Identity II. 12. Příklad Krušné hory I. 13. Příklad Krušné hory II. 14. Úvod do problematiky kolokvia.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu se studenti aktivně seznámí se základním textem (Pierre NORA, Mezi pamětí a historií) pro koncept míst paměti a na jeho základě si sestaví vlastní projekt pro konkrétní aplikaci vybraného místa paměti do reprezentativní podoby (mediálního výstupu). Výuka předmětu se bude realizovat v následujících oblastech: a) rozvíjení základních teoretických konceptů míst paměti a jejich rozpracování: kolektivní paměť, historická kultura, historické vědomí a povědomí, paměťová kultura...; b) scaffolding pro nácvik požadovaných dovedností: kritická četba, komunikační a diskusní dovednosti, zásady pro psaní odborného textu...; c) zacházení s pamětí na příkladech Velké války, především v rámci českých dějin; d) seznámení s "pamětí míst" vybraných lokalit Ústeckého kraje: 1. Terezín, 2. Pod patronátem UNESCO (Krušnohoří, příběhy zapsání, ambice: Žatec, Terezín).
Studenti získají znalosti z problematiky vzpomínkové kultury e jejích současných trendů. Jsou schopni samostatně aplikovat obecné postupy na vlastní zájmový materiál. Disponují dovednostmi, které jsou schopni využít při tvorbě vlastních projektů vytváření míst paměti.
|
Předpoklady
|
nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Student zpracuje samostatný odborný text z vybraného konceptu paměťových studií, či recenzi vybraného odborného textu (kniha) v rozsahu 5?10 normostran. Po splnění této povinnosti absolvují studenti kolokvium s cílem ověřit jejich schopnosti verbalizovat získané znalosti a diskutovat o nich
|
Doporučená literatura
|
|