Vyučující
|
-
Hrubá Michaela, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina - co je historie? 2. Koncepce vztahu času a historie, periodizace dějin. 3. Zákonné normy historikovy práce (archivní zákon, autorský zákon, citační norma atd.; přehled a poslání badatelských pracovišť (archivy, knihovny, univerzity, vědecké ústavy) - včetně vztahu k plánované bakalářské práci. 4. Prameny a jejich klasifikace. 5. Práce s prameny (heuristika, vnější a vnitřní kritika, interpretace). 6. Historie a vyprávění/historie a literatura; literatura jako historický pramen. 7. Historik a internet; elektronické informační zdroje a práce s nimi. 8. Tištěné informační zdroje a práce s nimi (odborná literatura, lexikony, encyklopedie, syntézy, monografie, sborníky, odborná periodika; anotace, zpráva, recenze, referát). 9. Metody historikovy práce. 10. Historik jako autorský subjekt (text jako cíl práce historika, roviny odborného psaní, historik jako kritik, zásady vypracování vědecké práce, citační zásady, bibliografické záznamy, koncepce bakalářské). 11. Formální úprava textu, korektury, redakční práce. 12. - 14. Prezentace studentských témat - podkladů pro zadání bakalářské práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základy historikova "řemesla", tj. teoreticky i prakticky je připravit na samostatnou vědeckou práci, zejména s ohledem na realizaci bakalářské práce. V návaznosti na absolvovaný kurz Úvod do studia historie se studenti hlouběji seznamují se specifiky historického výzkumu, místem historie v kontextu příbuzných disciplín a pomocných věd historických, s organizací vědecké práce v paměťových institucích. Na konkrétních případech jim jsou zprostředkovány základní přístupy k pramenům a literatuře a metody práce s nimi, etapy historické práce a vznik historického textu, včetně všech jeho náležitostí. Stranou nezůstávají ani informační zdroje historikovy práce, a to jak "tradiční", tak "nové" (internet). Součástí semináře jsou i individuální konzultace konkrétních témat, přičemž jsou doporučováni konkrétní školitelé k finálním konzultacím před zadáním bakalářských prací.
|
Předpoklady
|
Absolvování kurzu Úvod do studia historie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Aktivní účast na seminářích, schopnost zapojit se do diskuse na probíraná témata, při závěrečném kolokviu schopnost referovat o přípravě zadání bakalářské práce - písemná zpráva o literatuře, prmaenné základně a metodologických postupech. Příprava podkladů pro zadání bakalářské práce do systému STAG.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŠ, Josef. Úvod do metodiky historického bádání a nauky o pramenech. Olomouc, 1999.
-
BLOCH, Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
-
ČMEJKROVÁ, Světla - DANEŠ, František - SVĚTLÁ, Jindra. Jak napsat odborný text. Voznice, 1999.
-
ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, 1997.
-
HROCH, Miroslav a kol. Úvod do studia dějepisu. Praha, 1985.
-
MAREK, Jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha, 1992.
-
RAMEŠ, Václav. Slovník pro historiky a návštěvníky archivů.. Praha, 2005.
-
VACULÍK, Jaroslav - ČAPKA, František. Úvod do studia dějepisu a historický proseminář. Brno, 2000.
-
WIHODA, Martin a kol. Úvod do studia dějepisu I-II. Brno, 2014.
-
ZWETTLER, Otto - VACULÍK, Jaroslav - ČAPKA, František. Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. Brno, 1996.
|