Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické bloky: 1. Historie zpřístupňování památkových objektů (hradů, zámků, církevních a technických památek) v Čechách a na Moravě. 2. Zpřístupněné památkové objekty v ČR v současnosti (vlastníci/zřizovatelé, provoz, legislativa). 3. Retrospektiva tvorby interiérových instalací na hradech a zámcích v letech 1945?1989. 4. Trendy v tvorbě interiérových instalací na hradech a zámcích po roce 1989 a v současnosti. 5. Mobiliární fondy hradů a zámků v minulosti a současnosti ? jejich evidence a péče o ně. 6. Běžná každoroční údržba + velké (několik let trvající) stavební obnovy a jejich dopad na provoz památkových objektů. 7. Financování památkového objektu (roční rozpočet, mimorozpočtové zdroje financování). 8. Kulturní akce na památkových objektech. 9. Propagace veřejnosti přístupných památkových objektů pomocí médií a sociálních sítí. 10. Prezentace památkového objektu dětským a handicapovaným návštěvníkům (jednotlivcům i organizovaným skupinám). 11. Bezprostřední okolí památkového objektu (např. zámecké parky), jeho údržba a prezentace. 12. Bezpečnost a požární ochrana na památkových objektech. 13. Setkání s kastelánem I ? exkurze na památkový objekt s instalovanými a průvodcovanými prohlídkovými trasami. 14. Setkání s kastelánem II ? exkurze na památku torzální architektury (hradní zřícenina)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout absolventovi konkrétní představu o historické retrospektivě i aktuálních trendech v oblasti správy, prezentace a popularizace kulturního dědictví. Studenti jsou postupně v rámci jednotlivých témat informováni o vývoji a především současných trendech provozování veřejnosti přístupného památkového objektu, aby získali rámcovou orientaci v jednotlivých disciplínách a profesích, se kterými správce kulturního dědictví spolupracuje při výkonu svého povolání. Jsou seznámeni s instalační a evidenční praxí, provozními zvyklostmi jednotlivých typů objektů (instalovaný památkový objekt s průvodcovanými prohlídkovými trasami x torzální architektura), základy marketingu, kreativní pedagogiky atd. Výuka je uskutečňována formou prezenční výuky, která se kromě výkladové teoretické části bude skládat i z praktických ukázek v terénu pro možnost přímého kontaktu s probíranými tématy. Kurz je zaměřen na prezentaci a popularizaci kulturního dědictví na území České republiky, výběrově však budou pro srovnání zahrnuty i příklady z jiných částí Evropy.
Absolvent má jasnou představu o poslání a fungování a běžném provozu veřejnosti přístupných památkových objektů. Zná správní strukturu, zdroje financování i náplň práce jednotlivých odborných pracovních postů v rámci konkrétních typů zařízení. Je schopen se v budoucnu aktivně podílet na správě, prezentaci, propagaci a kulturních aktivitách památkových objektů, a to buď jako odborný externí spolupracovník, či přímo jako zaměstnanec. Má konkrétní přehled o možnostech svého případného budoucího pracovního uplatnění jako správce památkového objektu.
|
Předpoklady
|
nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích s max. 3 absencemi a studium předepsané odborné literatury. Podmínkou ukončení kurzu je splnění všech zápočtových úkolů.
|
Doporučená literatura
|
|