Vyučující
|
-
Sekyrka Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické bloky: 1. Obrazy a jejich funkce v křesťanství, židovství a islámu. Vývoj chápání funkce náboženského obrazu v evropském prostředí. 2. Obrazy světců a národních patronů v Čechách a Evropě od středověku po dobu moderní. 3. Národní mýty a pověsti v českém umění od středověku po dobu moderní. 4. Česká barokní gotika a politické ideje českého baroka - ideové předpoklady a společenské souvislosti. 5. Národní mýty a pověsti v umění evropských národů 19. století. 6. Pracovní motivy a dějiny všedního dne v evropském umění od středověku po konec 19. století. 7. Společenské podmínky vzniku a vývoje portrétu od středověku po 20. století. 8. Společenské podmínky vzniku a vývoje krajinomalby, zátiší a žánrové malby. 9. Obraz člověka a světa v grafické produkci renesance, baroka a v 19. století. 10. Historická malba v Čechách a Evropě v 19. století. 11. Organizace výtvarné tvorby, postavení umělce ve společnosti a vztahy umělců a objednavatelů od středověku po moderní společnost. 12. Vznik a vývoj uměleckých výstav v evropském umění jako nové platformy komunikace mezi umělci a masovým publikem. 13. Společenské podmínky vzniku a vývoje moderního umění. 14. Umění v totalitních politických systémech 20. století.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s využíváním (a také zneužíváním) výtvarného umění a vizuální kultury vůbec v životě společnosti od středověku po polovinu 20. století. Sledována bude role uměleckých děl k propagaci různých zájmů jak jednotlivců tak po širší skupiny a vrstvy společnosti, národnostních skupin či - v moderním období - politických stran či totalitních státních systémů. Sledován bude rovněž vztah mezi výkonnými umělci a konkrétními zadavateli, mecenáši umění a širším publikem.
Absolvent kurzu získá znalosti prostředí analýzy a intepretace uměleckých děl. Získá základní představu o proměnách nahlížení na umělecké dílo v období od středověku po 20. století. Celkově prohloubí svůj rozhled v oblasti vizuální kultury.
|
Předpoklady
|
nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Vypracování seminární práce, splnění zápočtových podmínek.
|
Doporučená literatura
|
|