Předmět: Rurální památky

« Zpět
Název předmětu Rurální památky
Kód předmětu KHI/PBS22
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Podroužek Kamil, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rurální architektura, lidová architektura nebo venkovské stavby? - 2. Teoretické aspekty a východiska formování kulturní krajiny 3. Formy venkovských sídlišť 4. Struktura tradiční venkovské usedlosti 5. Dispozice tradičního trvale obytného venkovského domu I. 6. Dispozice trvale obytného tradičního venkovského domu II. 7. Zařízení tradičního venkovského trvale obytného domu I. 8. Zařízení tradičního venkovského trvale obytného domu II. 9. Průčelí venkovského obytného domu. 10. Stavební konstrukce a materiály I. 11. Stavební konstrukce 12. Hospodářské a technické stavby 13. Ochrana venkovských staveb 14. Exkurze v MLA Zubrnice

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit absolventy s typologií sídel a staveb tradiční venkovské společnosti a se základními tendencemi jejich stavebního vývoje na území České republiky. Důraz je kladen na jednotlivé funkční typy staveb, proměnu jejich vnitřního zařízení a uplatňované tradiční konstrukce. Vedle praktické funkce je sledován i společenský význam a symbolický smysl staveb a jejich částí.
Student se učí sledovat odraz sociálních vztahů ve formální stavební struktuře venkovských sídel a staveb. Získá znalosti o typech venkovských sídel a staveb tradiční společnosti a základní představu o jimi definovaných kulturních oblastech. Student získá základní kompetence v identifikaci, analýze a interpretaci těchto sídel a staveb. Obeznámí se také s dějinami a metodikou výzkumu tradičních venkovských staveb a se způsobem jejich ochrany v České republice. Získá tak základní kompetence k posouzení výpovědní hodnoty těchto staveb jako hmotného historického pramene.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Didaktický test

Požadavky absolvování předmětu jsou složeny ze dvou položek: samostatné prezentace určeného seminárního tématu a ověření studijních výsledků. Student samozřejmě prezentuje v přednásce s následnou diskusí vybrané aktuální téma rurální památky v rozsahu 20 min. Dokladem absolvování je odevzdání prezentace. Způsob ověření studijních výsledků proběhne zápočtem před zkouškou a zkouškou. Znalosti a dovednosti k zápočtu jsou prověrovány formou kolokviální prezentace výše uvedeného seminárního tématu. Znalosti ke zkoušce jsou prověřovány písemným testem. Student si vylosuje po jednom pracovním listu z každé ze 14 tematických oblastí. Odpovědi na zadání píše a kreslí přímo do pracovního listu. Písemnou část testování může vyučující doplnit verbálním testováním formou ústního pohovoru.
Doporučená literatura
  • BURKE, P. Italská renesance: Kultura a společnost v Itálii.. Praha, 1996.
  • FORCELLINO, A. Michelangelo. Nepokojný život.. Praha, 2012.
  • Frolec, V. Vařeka, J. Lidová architektura. Praha, 1983.
  • HLADÍK, T. - PŘIBYL, P. - VLNAS, V. Florencie: město umělců, velmožů, světců a tyranů. Praha, 2009.
  • HUYGHE, R. Umění renesance a baroku. Praha, 1970.
  • CHATELET, A. - GROSLIER, B. Světové dějiny umění, Larousse 1. a 2. vydání. Praha, 2004.
  • J. PETRÁŇ. Dějiny hmotné kultury II/1-2. Praha, 1995.
  • J. PETRÁŇ. Dějiny hmotné kultury I/1-2. Praha, 1985.
  • Kolektiv autorů. Dějiny českého výtvarného umění II/sv. I.. Praha, 1987.
  • Kolektiv autorů. Umění a architektura Florencie. Praha, 2008.
  • Kolektiv autorů. Umění italské renesance: Architektura ? sochařství ? malířství ? kresba.. neuvedeno, 2001.
  • Langer, J. Co mohou prozradit lidové stavby. Rožnov pod Radhoštěm, 1997.
  • Langer, J. Evropská muzea v přírodě. Praha, 2004.
  • Mencl, V. Lidová architektura v Československu.. Praha, 1980.
  • P. Vařeka. Archeologie středověkého domu. Plzeň, 2005.
  • PLUMB, J. H. Renesance. Praha, 1969.
  • Podroužek, K. Člověk a pískovec. Ústí nad Labem, 2018.
  • Scheybal, J. V. - Scheybalová, J. Umění lidových tesařů, kameníků a socharů v Severních Čechách. Ústí nad Labem, 1985.
  • Škabrada, J. Lidové stavby. Architektura českého venkova. Praha, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr