Název předmětu | Rurální památky |
---|---|
Kód předmětu | KHI/PBS22 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Rurální architektura, lidová architektura nebo venkovské stavby? - 2. Teoretické aspekty a východiska formování kulturní krajiny 3. Formy venkovských sídlišť 4. Struktura tradiční venkovské usedlosti 5. Dispozice tradičního trvale obytného venkovského domu I. 6. Dispozice trvale obytného tradičního venkovského domu II. 7. Zařízení tradičního venkovského trvale obytného domu I. 8. Zařízení tradičního venkovského trvale obytného domu II. 9. Průčelí venkovského obytného domu. 10. Stavební konstrukce a materiály I. 11. Stavební konstrukce 12. Hospodářské a technické stavby 13. Ochrana venkovských staveb 14. Exkurze v MLA Zubrnice
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je seznámit absolventy s typologií sídel a staveb tradiční venkovské společnosti a se základními tendencemi jejich stavebního vývoje na území České republiky. Důraz je kladen na jednotlivé funkční typy staveb, proměnu jejich vnitřního zařízení a uplatňované tradiční konstrukce. Vedle praktické funkce je sledován i společenský význam a symbolický smysl staveb a jejich částí.
Student se učí sledovat odraz sociálních vztahů ve formální stavební struktuře venkovských sídel a staveb. Získá znalosti o typech venkovských sídel a staveb tradiční společnosti a základní představu o jimi definovaných kulturních oblastech. Student získá základní kompetence v identifikaci, analýze a interpretaci těchto sídel a staveb. Obeznámí se také s dějinami a metodikou výzkumu tradičních venkovských staveb a se způsobem jejich ochrany v České republice. Získá tak základní kompetence k posouzení výpovědní hodnoty těchto staveb jako hmotného historického pramene. |
Předpoklady |
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Didaktický test
Požadavky absolvování předmětu jsou složeny ze dvou položek: samostatné prezentace určeného seminárního tématu a ověření studijních výsledků. Student samozřejmě prezentuje v přednásce s následnou diskusí vybrané aktuální téma rurální památky v rozsahu 20 min. Dokladem absolvování je odevzdání prezentace. Způsob ověření studijních výsledků proběhne zápočtem před zkouškou a zkouškou. Znalosti a dovednosti k zápočtu jsou prověrovány formou kolokviální prezentace výše uvedeného seminárního tématu. Znalosti ke zkoušce jsou prověřovány písemným testem. Student si vylosuje po jednom pracovním listu z každé ze 14 tematických oblastí. Odpovědi na zadání píše a kreslí přímo do pracovního listu. Písemnou část testování může vyučující doplnit verbálním testováním formou ústního pohovoru. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|