|
Vyučující
|
-
Stellner František, prof. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Drška Václav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
-
Zábranský Vilém, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Co jsou to dějiny, mají dějiny smysl, má smysl se dějinami zabývat? 2. Historické vědy a jeich postavení v systému věd 3. Historické vědy a jejich vnitřní členění 4. Organizace historických věd v ČR 5. Základy historické metody 6. Bibliografie, edice pramenů 7. Prameny a literatura - základní seznámení 8. Odborné časopisy 9.-10. Prameny a literatura - co je to kritika pramenů (kritika vnější a vnitřní) 11.-14. Základní přehled typů pramenů (s důrazem na pramenty hmostné, ikonografické a zejména písemné) Program seminářů: 1. Zásady vysokoškolského studia a systematika na pracovišti KHI 2. Otázky v rámci historického výzkumu. Jak formulovat zadání seminární práce. 3. Anotace, abstrakt, resumé, summary 4. Jak poznat odbornou literaturu. 5. Databáze odborné literatury - domácí, zahraniční 6.-7. Praktické práce s literaturou - recenze, zpráva, odborná studie 8. Struktura seminární práce 9. Komparace a kompilace 10. Prezentace historického výzkumu - referát 11. Základy historické terminologie 12. Exkurze po Ústí nad Labem 13.-14. Prezentace semestrálních projektů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je obeznámení studentů a studentek s historií jakožto vědním oborem, s jejím místem v systému věd i s jejím vnitřním členěním, s organizačními strukturami v ČR, s prameny a s odbornou literaturou, s metodami, jimiž historie pracuje. Výsledkem má být také získání základních praktických dovedností v historické práci.
Studenti získají základní představu o oboru.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
A) docházka na přednáškách B) aktivní účast v diskuzích a vypracování a prezentování referátu během semináře C) splnění 2 úkolů prostřednictvím Moodlu: 1) Název zpracovávaného tématu a hlavní badatelskou otázku studující prodiskutuje s pedagogem na semináři. Téma je nutno co nejvíce zúžit/specifikovat (tematicky, časově, prostorově). Po schválení tématu a otázky vypracuje a nahraje do Moodlu Zadání seminární práce (Soubor v MS Word bude zahrnovat následující položky: - jméno studujícího, název seminární práce, anotace (na cca 10 řádků: časové a prostorové vymezení; hlavní a dílčí výzkumné otázky/cíle; předpokládané metody). 2) Po schválení předchozího úkolu studující provede rešerši pramenů a odborné literatury ke zvolenému tématu. Odevzdají ji do Moodlu jako soubor (MS Word/OpenOffice) podle bibliografického úzu daného Českých časopisem historickým. Soubor musí zahrnovat následující položky: jméno studujícího; název seminární práce; minimálně 2 nevydané či vydané prameny; minimálně 5 odborných knih, 1 populárně naučnou knihu, 2 studie ze sborníků, 1 časopiseckou studii z WoS nebo Scopus, 1 časopiseckou studii z JSTOR a 5 použitých databází (kromě povinných WoS, Scopus a JSTOR). Po dohodě s vyučujícím lze některé položky nahradit jinou. D) úspěšné absolvování písemného testu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bloch, Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011.
-
Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia, 1997.
-
Ginzburg, Carlo. Sýr a červi. Praha, 2005.
-
Le Roy Ladurie, Emmanuel. Montaillou, okcitánská vesnice v letech 1294-1324. Praha, 2005.
-
Lévi-Strauss, Claude. Smutné tropy. Praha, 2011.
-
Němec, Igor ed. Slova a dějiny. Praha, 1980.
-
Semotanová, Eva. Historická geografie českých zemí. Praha, 1998.
-
Semotanová, Eva. Mapy Čech, Moravy a Slezska v zrcadle staletí. Praha, 2001.
-
STELLNER, František a kol. Úvod do studia historie. Praha. 2023.
-
Třeštík, Dušan. Češi a dějiny v postmoderním očistci. Praha, 2005.
-
Třeštík, Dušan. Mysliti dějiny. Praha, 1999.
-
WIHODA, Martin a kol. Úvod do studia dějepisu I-II. Brno, 2014.
|