Vyučující
|
-
Tomíček David, Mgr. Ph.D.
-
Koumarová Michaela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tyto témata po jednotlivých týdnech: 1. Literární historie jako obor 2. Antická literatura a literatura období translace antické vzdělanosti 3. Patrologie jako historický pramen 4. Staroslověnská kultura a literatura na našem území - hagiografie 5. Žánry středověké literatury - krásná literatura jako vyprávěcí pramen 6. Rytířská kultura a dvorská literatura 7. Česky psaná literatura doby lucemburské 8. Husitství a literatura - nové žánry a nová témata 9. Evropská literatura pozdního středověku 10. François Rabelais a proměny literatury období renesance 11. Obraz předbělohorské doby a tzv. zlatý věk českého písemnictví 12. Proměny barokní zbožnosti ve světle literatury 13. Evropská literatura 17. a 18. století - osvícenství 14. Knížky lidového čtení - drobné tisky jako pramen lidové kultury
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět si klade za cíl seznámit ve dvou semestrálních cyklech posluchače s výpovědními možnostmi děl evropské a české literatury od konce antiky až po závěr 80. let 20. století. Jeho cílem je představit nejdůležitější vývojové směry, trendy, díla a autory, důraz je přitom kladen na podoby domácí reflexe evropských témat a snahu porozumět dějinným a společenským souvislostem, jež ovlivňovaly vznik jednotlivých literárních textů. S ohledem na specifika studijního programu je záměrem kurzu rovněž představit krásnou literaturu jako historický pramen, který rozšiřuje poznání minulosti v diskurzu dějin mentalit a historické antropologie. V neposlední řadě je předmět žádoucím vkladem do metod poznávání dějin kultury (v podobě tradiční literární historie).
Student se orientuje v problematice dějin literatury i literární historie. Rozumí rozdílnosti obou pojmů. Chápe význam krásné literatury jako narativního pramene pro dějepisectví. Je schopen samostatně pojednat o nejdůležitějších osobnostech domácí i české literatury. Dokáže identifikovat trendy, jež jsou klíčové pro historický vývoj. Zná díla, která umožňují poznat tzv. dějiny každodennosti.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Podmínkou absolvování kurzu je úspěšné splnění testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Eduard Petrů. Zašifrovaná skutečnost. Praha, 1972.
-
Ernst Robert Curtius. Evropská literatura a latinský středověk. Praha, 1998.
-
Jan Lehár a kol. Česká literatura od počátku k dnešku. Praha, 1997.
-
Jaroslav Kolár. Česká zábavná próza 16. století a tzv. knížky lidového čtení. Praha, 1960.
-
Jay Ruud. Encyclopedia of Medieval Literature. New York, 2005.
|