Vyučující
|
-
Hrubá Michaela, prof. PhDr. Ph.D.
-
Koumar Jiří, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu v prezenční formě zahrnuje tato témata po jednotlivých týdnech: 1. Nástup Habsburků na český trůn a vznik Habsburské monarchie 2. Předbělohorská stavovská monarchie - politický systém, hospodářský, společenský a náboženský vývoj, pozice stavů a první stavovský odboj 3. Humanismus, renesance, vzdělanost a kultura předbělohorských Čech 4. Druhý stavovský odboj, české země ve třicetileté válce a hodnocení "Bílé hory" dosavadní historiografií 5. Ekonomické a sociální důsledky třicetileté války (a jejich odraz v pramenné základně), problematika demografického vývoje českých zemí od 16. do první pol. 19. století 6. Šlechta po třicetileté válce, charakteristika vrchnostenského velkostatku (vývoj, typy) 7. Poddanské obyvatelstvo po třicetileté válce (problematika změn právního a sociálního postavení, poddanství, nevolnictví, otázka roboty 8. Formy a význam odporu poddaných v 17. a 18. století 9. Náboženské a kulturní poměry v českých zemích v 17. a 18. století 10. Problematika "absolutismu" a charakter absolutistického stát ve střední Evropě 11. Zahraniční politika habsburské monarchie ve 2. polovině 17. a v 18. století a její vnitropolitické důsledky 12. České země v období osvícenského absolutismu 1740-1792 13. Hospodářský vývoj českých zemí v 17. a 18. století (Specifické rysy protoindustrializace v českých zemích, počátky průmyslové revoluce) 14. Předpoklady geneze novodobého českého národa na sklonku 18. a poč. 19. století (osvícenectví, ohlas francouzské revoluce a napoleonských válek v čes. zemích)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz se orientuje na etapu českých dějin od nástupu Habsburků na český trůn do přelomu 18. a 19. století, tedy období tzv. raného novověku. Zájem je zde přitom směřován nejen k běhu politických dějin a událostí, ale též k problematice a aspektům hospodářského, sociálního i kulturního vývoje. Chronologické omezení proto představuje pouze rámcový podklad, v potaz je nutno brát rozsáhlejší dějinné etapy a překryvy (např. aspekty populač. vývoje, vývoje sociální struktury obyvatel českých zemí aj.). Základním cílem této části kurzu je seznámit studenty s hlavními problémy dějin tohoto období v širším kontextu dějin celé habsburské monarchie i střední Evropy. To se týká především zahraniční politiky, s jejími důsledky pro poměry vnitřní, a sledování nerovnoměrnosti a specifičnosti vývoje jednotlivých součástí habsburské monarchie. Sledován bude i charakter vlivu vídeňského dvora i jednotlivých habsburských panovníků, který se přirozeně zcela zásadním způsobem promítl do vývoje zemí Koruny české ve sledované etapě historického vývoje.
Zápočet - písemný test, prezentace a zpracování vybraného tématu (seminární práce), aktivní účast v rámci seminární výuky (diskuse k vybraným tématům, zpracování průběžných úkolů), docházka Zkouška - ústní zkoušení (charakteristika problematiky zvolené na základě dvou otázek, reflexe vybraných titulů z předložené četby)
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Didaktický test
Seminární práce v rozsahu 18 000 znaků.
|
Doporučená literatura
|
-
Fialová, L. a kol. Dějiny obyvatelstva českých zemí. Praha, 1996.
|